Måneskinnslandet

av (forfatter) og Sissel Horndal (illustratør).

Aschehoug 2011 Innbundet

Tiril går i annenklasse og bor hos pappa. Men en dag blir pappa syk og dør, han reiser til Måneskinnslandet. En natt blir Tiril hentet av hesten Natt, og sammen leter de etter pappaen hun har mistet.

Tiril går i annenklasse og bor hos faren. Pappa jobber hjemme, og han og Tiril har bestandig tid til både å leke og prate sammen. Men en dag blir pappa syk. Snart er han så dårlig at han må på sykehus, og Tiril må flytte til mamma. Så dør pappa, og ingenting blir som før. Mamma er bare opptatt av jobben, og Tiril savner pappa. Nå som han er død, bor han jo i Måneskinnslandet, og hvordan skal Tiril komme seg dit for å møte ham igjen? "Måneskinnslandet" har vakre illustrasjoner av Sissel Horndal og forteller om hvordan en liten jente opplever tapet av faren sin, og hvordan hun ved hjelp av fantasien bearbeider sorgen for å kunne forsone seg med at han er borte.

ISBN13 9788203254154

EAN 9788203254154

En trist, liten perle om Tiril som går i andre klasse da hun mister faren sin. Han har vært hennes klippe, deres hjem har vært et trygt og godt sted. Moren passer bare Tiril i helgene, og kompanserer den lille tiden de har sammen ved å gå på restauranter, kafeer etc. Men moren kjenner ikke sin egen datter, og setter jobben høyere enn Tiril. Det blir en total klinsj da Tiril skal bo hos moren på heltid - for dem begge. Moren takler datterens leseproblemer dårlig, og overser at at Tiril er forkjølet og syk, fordi det ikke passer inn i timeplanen hennes. Om nettene får ikke Tiril sove, og da hun blir kjent med hesten Natt som plutselig står utenfor vinduet hennes. Hun setter seg mellom vingene hans for å lete etter pappa, som har dratt til Måneskinnslandet.

Måneskinnslandet er som sagt en sørgelig bok, skrevet av Gunn Hild Lem som mistet mannen sin og faren til deres to døtre. Det er ingen tvil om at Lems egne erfaringer er flettet inn i denne boken, og nettopp det gjør det triste så ekte. Dette er en barnebok, men jeg vet ikke om den egentlig passer for barn. Jeg tror den blir litt for vanskelig og alvorlig. Voksne kan derimot ha nytte av å lese den, for man får et innblikk i barns sorg som jeg mener er realistisk og ekte. Kanskje deler av boken kan brukes i samarbeid med barn, men jeg ser for meg at dens helhet kan bli for heavy. Uansett er det en nydelig bok. Husk lommetørkle!

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

• "Udyr" av Kristine Tofte
  • "Alvens lengsel" av Thore Hansen