Sorg og sommerfugler

Aschehoug 2010 Innbundet

I 2009 gikk Steinar Lem bort etter kort tids sykeleie. I denne boka forteller kona om overveldende tap og stor kjærlighet, om hvordan de seks år gamle tvillingjentene deres opplevde sorgen, og om hvordan det går an å elske igjen.

Miljøforkjemperen Steinar Lem døde av kreft i april 2009, 57 år gammel. Hans kone Gunn Hild forteller om de dramatiske månedene med galopperende sykdomsutvikling og om tiden etterpå. Gunn Hild Lem skriver seg rett inn i alle de vanskelige spørsmålene knyttet til liv, død og tapet av stor kjærlighet - også dem de færreste tør å snakke åpent om. Hun tegner et vakkert portrett av mannen hele Norge visste hvem var, men ingen kjente så godt som henne.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788203292491

EAN 9788203292491

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Gunn Hild Lem

En nydelig, sterk, sår, åpen og vondt bok! Alt på en gang!! Det er sjelden jeg blir sterkt berørt av bøker, men denne fikk meg til både å gråte og smile.
Den ligger og tipper mellom en femmer og en sekser på terningen.

Mannen min ble diagnostisert med kreft i bukspyttkjertelen med spredning til lungene nylig så denne boken satte ord på mange av mine egne følelser og jeg kjenner meg igjen av mye av det Gunn Hild skriver i boken. Rørende realistisk er to ord som beskriver boken.

Jeg har aldri før vært klar over i hvilken grad et sykehus drives av sykepleierne.

Ingenting kunne forberedt meg på stillheten som oppstår når et menneske slutter å puste. Mannen min. Kjæresten min. Det gjør fysisk vondt at han ikke lenger trekker pusten.

Få ting gjør meg mer opprørt enn mennesker som synes andres få år på jorden er lite verdt når de selv mener de skal tilbringe hele evigheten i lykke.

Det finnes så mange kurer mot kreft at det er helt ubegripelig at det fremdeles finnes mennesker som dør av en sykdom som såpass enkelt kan kureres med aprikoskjerner, noen teskjeer karbamid og en positiv holdning - samt selvfølgelig, en diett bestående av hvetegress og bær. Jeg vet ikke hvor mange tilbud vi har fått.

Noe av det første som fikk meg til å tvile på Bibelen var, oppfordringene om at man skal hedre sin mor og sin far, og ikke at man skal ta vare på sine barns sjel så de blir i stand til å hedre sine foreldre (og andre) fra et helt hjerte. Gud kan ikke være dummere, enklere eller ha mindre greie på menneskelig psykologi enn oss, så da kan ikke Bibelen være fra Gud.

Av de 112 bøkene jeg leste i 2013 er dette de beste :)

Bøker lest i sept 2013

• "Mamma tar ikke lenger telefonen" av Bente Christina Kaste
  • "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Pappa er en stjerne - når far dør - en ung enke og tre døtre forteller" av Hege Holm
  • "Rosa bil" av Ingrid Wiggen
  • "Kaffe, karamell og vaniljesaus - dokumentarbok" av Hilde Eskild
  • "Ung sorg - 14 unge om døden og livet videre" av Birgitte Gjestvang
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Livslyst - om å møte og mestre motgang" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "Thomas Olsens første verdenskrig - roman" av Anders T. Andersen