13. uke

Gyldendal 2008 Innbundet

Wera Wiehe er nyansatt lege på Kvinneklinikken hvor en 16 år gammel jente skal ta abort. Jenta ligger på operasjonsbordet, men svangerskapet har påssert den lovlige tolvukersgrensen. Idet narkosen begynner å virke, bryter jenta sammen. Wera må foreta et valg - et valg som skal komme til å få konsekvenser. Boken er en fortelling om gråsoner og etiske dilemmaer. Av og til må noe dø for at noe annet skal få leve, men hvor går grensen?

Besettende og tankevekkende om sykehusets indre liv En seksten år gammel jente skal ta abort. Svangerskapet har kommet for langt, godt over den lovlige 12-ukersgrensen. Jenta ligger på operasjonsbordet, og da narkosen sløver bevisstheten, bryter jenta sammen. Vera Wiehe, nyansatt lege på Kvinneklinikken, må ta en avgjørelse, og hun må gjøre det raskt. Beslutningen skal få konsekvenser hun aldri kunne forestilt seg, med ubehagelige forgreininger til sykehusets indre liv.Dette er en fortelling om abortstuens mange gråsoner; de alminnelige og samtidig rystende parenteser i utallige kvinneliv, de etiske dilemmaene tåkelagt av historiske overgrep og moderne kvinnekamp. Grønne operasjonsfrakker, munnbind og hansker er ikke alltid beskyttelse nok for dem som lever sine yrkesliv der inne. Vera vet at i blant må noe dø for at noe annet skal få leve. Men hvor går grensene?

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205376069

EAN 9788205376069

Jeg liker ideen til boka og historien, men klarer dessverre ikke å like boka. En sterk 3er.

Bøker lest i april 2013.

• "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust