Manus om anus

om kroppens (kanskje) viktigste organ

av (forfatter), Jonas Kinge Bergland (forfatter) og Jonas Kinge Bergland (illustratør).

Gyldendal 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788205511767

EAN 9788205511767

Dette er en noe middels bok om det tabubelagte området kalt for anus. Veldig få tør å snakke eller skrive om det, så forfatterne skal ha for at de tar opp dette temaet og gir lesere som sliter med dette området medisinske råd og tips. Boken har også noen interessante poeng. Men når det er sagt, så er dette ingen bok etter min smak, med andre ord en "ræva bok" for å uttrykke meg i linje med temaet boken handler om.
For det første: Forfatterne prøver å være morsomme men humoren fenger ikke meg, jeg beveget kanskje smilebåndet et par ganger, men ellers så var det "ræva humor".
For det andre: Med overdreven humor så blir forfatterne også noe useriøse med skrivingen selvom de klarer til en viss grad å få fram poenger.
For det tredje så blir boken delvis blasmfemisk der forfatterne viser sin negative holdning til religion og spesielt kristendommen.
For det fjerde virker forfatterne temmelig arrogante.
For det femte: Forfatternes syn på anusens opprinnelse virker å være dårlige idér uten noen vitenskapelige holdepunkter, og forfatterne som hevder å lene seg til fakta og vitenskap. I dette tilfellet bør de sette seg litt mer inn i genetikk og mutasjoner, når de legger fram dette som et slags bevis for sine teroier om anusens opprinnelse. Eller kanskje deres teori ikke var ment seriøst? Vanskelig å vite. Forfatterne innrømmer allikevel at det enkleste er hvis Gud hadde skapt anusen, men de selv nekter å tro det. Litt for lettvint i følge dem. Kanskje det enkleste noen ganger er det beste og riktige svaret herr Rashidi og Bergland.
For det sjette: Ut fra et kristent ståsted så synes jeg de fremmer litt mye umoral, og det virker som om det bare er å kjøre på med pornografi hvis man føler for det og liker det, og ja, boken fokuserer litt for mye på den seksuelle delen rundt temaet.
Selvom boken var lettelst og ganske informativ til tider, og kan uten tvil være til hjelp for noen, så ble den litt for drøy for meg!

...

• "Hjerte for hjertet - alt om kroppens iherdige motor" av Wasim Zahid
  • "Å sørge - en bok om tap, sorg, kraft og håp" av Kristiane M. Hansson
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Døtre - roman" av Eva Aagaard
  • "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip
  • "Rikere hverdag - glede her og nå" av Birgitte Lange
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Trær i Norge - arter, kjennetegn, utbredelse" av Arnodd Håpnes
  • "Søvnløs - tusen våkenetter og én løsning" av Anders Bortne
  • "De seks store følelsene - hvordan emosjonene styrer deg mer enn du aner" av Anne Hilde Vassbø Hagen