Døtre

Tiden 2019 Innbundet

Ingen har snakket ordentlig om hva som var i veien med Mona, men etter at hun begår selvmord, begynner kvinnene i familien å bevege seg i ulike retninger. Moren Inga velger fornektelsen, søsteren Britt vil samle Monas venner til samtaler for å finne ut av hvordan livet hennes egentlig var og hva som kunne vært gjort annerledes. Og Britts datter, Mira, blir overlatt til seg selv i forsøket på å finne ut av sitt eget tenåringsliv med alt det innebærer, i skyggen av de sterke skikkelsene i generasjonene over seg. Kanskje har hun mer av Mona i seg enn folk tror?

Eva Aagaards Døtre er en roman som undersøker forholdet mellom galskap og normalitet, sannhet og selvbedrag, og frykten for at det finnes arvesynd i familien, skrevet av en av våre mest løfterike unge forfattere.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2019

Guttene i klassen pleier å si til henne at hun er stygg, men noen ganger ser voksne, fremmede menn på henne som om hun ikke er det

Hun skjønner ikke hvorfor han snakker om alderen hennes, som om den er en fordel. Forstår han ikke at det aldri er en fordel å være femten år?

• "Jeg lar det være slik" av Marianne Teie
  • "Skriv ditt liv - din egen historie" av Kjersti Wold