Hjerte for hjertet

alt om kroppens iherdige motor

Gyldendal 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788205517356

EAN 9788205517356

Jeg elsker denne boka. Så lettlest og fin. Jeg har lyst til å si at alle burde lese denne, men forstår at det nok heller er en bok for spesielt interesserte. Boken kan leses fra perm til perm, eller man kan trekke ut kapitler man er interessert i. Jeg leste perm til perm. En bok som kan leses av hvem som helst: helsepersonell, de med spesiell interesse for hjertet og kroppen, de med hjertesykdom eller pårørende til de med hjertesykdom. Den er skrevet på en interessant måte, med blanding av forståelig anatomi/fysiologi, historie, pasienthistorier, medisinske prosedyrer/medisiner og operasjoner, tips og råd. Helt tydelig at Zahid har hjerte for hjertet. Favorittbok!

Wasim Zahid skriver underholdende om et alvorlig tema, nemlig hjertet og de sykdommene hjertet kan bli offer for. Det positive med boken er det lettfattelige språket, der det tekniske er forklart på et lettforståelig språk som den gjennomsnittelige mann i gata kan forstå. Videre gir den et interessant innblikk i hjertet, dens funskjoner, hjertesykdommer og hvordan leger og hjertespesialister oppdager og behandler disse. Det kan være greit å ha en liten innføring i dette i tilfelle familie og de man omgås skulle rammes av noe som har med hjertesykdom å gjøre.
Før jeg leste denne boken, leste jeg Jørgen Gravningens "Ditt fantastiske hjerte" og jeg må si Zahids bok var et lite hakk bedre og lettere å forstå, selvom Gravingens var interessant den å, men noe mer langtekkelig.

Boken til Zahid har allikevel, dessverre lite fokus på forebygging og det virker ikke at Zahid har helt tro på forebygging som den ultimate løsning og mener at hjerteykdom ofte handler om uflaks og at forebygging kun hjelper minimalt. Slik er i hvertfall inntrykket jeg sitter igjen med. Jeg tror selv de som er genetisk disponert kan forebygge dette helt ypperlig med en mest mulig optimal livsstil, en livsstil som man sjelden hører om, selv i helsekretser. Zahid er ikke like stright på det med mettet fett som Gravningen, og innrømmer at noe forskning har sådd tvil i det rådende paradigmet på området. Sannheten er allikevel at det ikke finnes noe som helst solid vitenskapelig bevis som tyder på at naturlig mettet fett er den store synderen eller årsak til hjerte og karsykdom. Alt baserer seg i bunn og grunn på Ancel Keys forskning som i etterkant har blitt avslørt som ren juks.

Videre så tror Zahid på kalori inn kalori ut hypotesen som også ikke helt henger på grep. Det har jeg også opplevd i mitt eget liv. Jeg sluttet å telle kalorier og begynte å spise lavkarbo/steinalderkost som innholder mye kaloririk mat og mye mettet fett, og jeg gikk mye ned i vekt og har holdt med stabil i rundt 7år så langt. Å være opptatt av kalorier for å gå ned i vekt er en måte å få et anstrengt forhold til helse på. Det er karbohydrater man først og fremst legger på seg av, ikke kaloririk eller fettrik mat. Så her har en av norges fremste hjertespesialister noe å lære. Videre så påpeker han noen bøker som er skeptiske mot den rådende kolesterol teorien. Han kritiserer dem litt for lett og setter dem nesten på lik linje med konspirasjonsteoretikere, selvom han påpeker at noen av dem faktisk er eksperter på området. Har han lest disse bøkene? Zahid tar allikevel ikke fram så mange eksempler fra disse bøkene for å påpeke de feilene som eventuelt da blir fremstilt. Jeg ser fram til å lese noen av dem selv. I mellomtiden venter jeg på å få skaffet meg en bok om hjertet som jeg aner har et meget annerledes fokus en Zahid og Gravningen.

Jeg er allikevel takknemlig for å ha lest boken, den har gitt meg kjøtt på beina og innsikti hjertebehandling, hjertemedisin, hjertets funksjoner og tips underveis. Zahid skal ha at han sikkert har reddet mange liv, men han burde sjekket vitenskapen for naturlig forebyggende behandling som faktisk kan forebygge hjerte og kar sykdom i enda større grad en Zahid får fram i boken sin. Men han er et barn av det rådende paradigme og det skal nok endel til for å bryte ut av den.

Alt i alt en god bok som får fem prikker på terningen, selvom jeg er uenig i noen vesentlige punker som nevnt over.

• "Klar tale" av Carl I. Hagen
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "Alt du må vite om vaksiner" av Tone Fredsvik Gregers
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Trump, Biden og slaget om USA" av Hans Olav Lahlum
  • "Hei, skam - en bok om følelsen skam, hvorfor den oppstår og hva den gjør med oss" av Helene Flood Aakvaag
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "På liv og død - en leges bekjennelser" av Wasim Zahid
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb