Sjarmen med tarmen

om et av kroppens mest undervurderte organer

av (forfatter), Jill Enders (illustratør) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202455668

EAN 9788202455668

Denne boka vil jeg lese enda en gang, og kanskje enda en gang til etter det! Den anbefales på det sterkeste!

Forfatteren tar oss med på en systematisk reise gjennom hele fordøyelsessystemet, og gjør det med et så rikt, lettfattet og morsomt språk at boka nesten virker som skjønnlitteratur. Hennes språk og kunnskap, ispedd søsterens fabelaktige illustrasjoner, gjør dette til et mesterverk innen medisinsk litteratur. En betydelig del av boka tar for seg mikrobenes verden i tarmene våre, en verden som ennå er lite kartlagt, og som muligens kan huse like viktig informasjon om sykdommer, god helse og trivsel som det genene våre kan. Hva vet vi så langt? Hun forklarer det enkelt og inspirerende for oss. Og har du noensinne tenkt over om du egentlig har normal avføring, eller om avføringen din kan vitne om at du har en uheldig situasjon i kroppen din? Hun og søsteren forteller deg det du trenger å vite - det du kanskje aldri har turt å spørre noen om før. Og hvorfor går aldri de arrene etter at du bet deg i kinnet bort? Det er fordi de slett ikke er noen arr, men en1viktig del av fordøyelsen og immunforsvaret.. Her er det så mye spennende å lære! God lesning!

Joda. En ganske artig bok, men jeg er ikke helt overbevist. Jeg blir skeptisk når forfatteren for eksempel sier at "aspartam kan tilsynelatende være kreftfremkallende (...) Skepsisen er altså stort sett berettiget". Hun sier ikke at aspartam ER kreftfremkallende (noe det slett ikke er bevist å være), men bygger likevel oppunder ubegrunna skepsis. Hun understreker også at hver enkelt må prøve seg fram når det gjelder matallergier og intoleranse, noe som i økende grad får helsebevisste (eller -hysteriske?) mennesker til å kutte ut viktige matvarer for tida. Vi er ikke på langt nær så allergiske som vi innbiller oss. Dette bidrar til å bygge opp under en uvitenskaplig tenkemåte som vi ikke har godt av som samfunn.

Når det er sagt, har jeg mora meg med boka også. Den er litt skravlete i formen, noen ganger skygger festlige språkbilder for innholdet, men stort sett fungerer det. Illustrasjonene er oppklarende og deilig useriøse, synes jeg. Jeg sitter nok igjen med flere artige anekdoter enn med en mer helhetlig forståelse, men alt i alt var boka lesverdig.

En kjempe spennende og interessant bok som i hovedsak handler om sammenhenger inne i kroppen - celler og bakterier. Spesielt spennende å lese om hvordan forholdene i tarmsystemet, og de gode og onde bakteriene, påvirker forhold som ligger langt utenfor selve tarmen.

Lettlest og til dels – øh – sjarmerande bok om tarmsystemet. Forfattaren, Dr. Julia Enders, er ikkje berre utdanna gastroenterolog, ho har også personlege erfaringar med kor viktig tarmhelsa er for resten av kroppen. Etter å ha halde eit populærvitskaplet foredrag om temaet som blei svært godt mottatt, fekk ho tilbod om å gi ut bok om temaet. Og her er den.

Dr. Enders har talent for å formidle kunnskapen sin. Ho gjeng grundig til verks med å forklare korleis fordøyingssystemet virkar, og ho nyttar lettfattelege døme og artige samanlikningar for å få fram poenga. Kunnskapen om korleis bakteriefloraen i tarmen påvirkar resten av kroppen har auka mykje dei siste åra, og det refererast til eit stort tilfang av nyare tidsskriftlitteratur om temaet.

Når eg likevel er bittelitt skuffa over boka, skuldast det to forhold. Det første, og minst viktige, er ein del av humoren i boka. Er det kjempetabu å seie «bæsj» og liknande i Tyskland? I alle fall slo det meg at mange av dei vittige poenga i boka var i retning av «'fnis' - no sa eg visst promp». Ja ja, dette er som nevnt ikkje så viktig.

Det som var litt verre var at eg ikkje alltid fekk forklaringane til å henge saman. Noko av dette skuldast nok at dette er eit fagområde i sterk utvikling, og at resultat kan sprike i litt ulike retningar. Og så kan det sjølvsagt hende at lesaren ikkje er på høgde med det han les, og går glipp av samanhengane. Uansett, eg sat litt for ofte med kjensla av at utgreiingane ikkje hang heilt saman med konklusjonane.

Men anten det er sånn eller slik, så skal forfattaren ha honnør for å skape interesse og entusiasme for fagfeltet sitt hjå ålmenta. Salstala til boka seier sitt, og dei er imponerande.

Det er ganske nyttig å lære om tarmen, men boka minnet meg litt om denne selvhjelpslitteraturen der formålet denne gang er å nærme seg det perfekte liv med en optimalisering av tarmfunksjonen. Det er visstnok et utrolig viktig organ. Det viktigste i kroppen i følge forfatteren. I den grad slik lesning gir flere bekymringer fordi vi da ønsker å skape et enda mer perfekt selv via tarmen, kan det gå ut over tarmfunksjonen. I motsatt fall hadde jeg uansett valgt å lese noe annet. Om du ikke er veldig interessert i indre organer da. Jeg hørte forresten ofte bare med ett øre på lydbok og det kan jo være at jeg gikk glipp av noe viktig. Tarmen fungerer likevel helt topp. Sikkert fordi jeg går lange turer med hunden mens jeg hører lydbok

Den rolige bokleseren har større suksess på fordøyelsesområdet enn en anspent toppsjef.

Hold fast ved tykktarmens motto: Styrke er å bevare roen.

Den som aldri må prompe, sulter ut tarmbakteriene sine og er ikke noen god mikrobevert.

Tynntarmen elsker å ha det rent og ryddig. Den hører til dem som alltid rydder på kjøkkenet med en gang man er ferdig å spise.

Vi sniker til oss et lite stykke kake og tror at ingen har sett det, men nede i magen lyder et høyt brøl: "KAAAAKEEEE!"

Er virkelig den beste måten å vekke interesse for populærvitenskapelige bøker innen naturvitenskap eller medisin å finne på en «fengende» tittel på rim?

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

...

Saknar ein funksjon på bokelskere der ein kan markere når ein anskaffa seg dei enkelte bøkene. Lagar derfor eigne lister fom 2018 for å bøte på dette.

Leseutfordring for 2016 fra Pop Sugar, mest for moro skyld. Ideen var å fylle flest mulig av punktene med uleste bøker fra egen bokhylle og ønskeliste i den grad det lot seg gjøre. Jeg kom gjennom 40 av 41 bøker i 2016. Siste boken, Wonderboy, ble med meg inn i nyåret.

Takk for innspill fra andre bokelskere her inne til aktuelle bøker:)

Se listen i sin helhet her.

• "Den nye gleden med skjeden - alt du trenger å vite om underlivet" av Nina Brochmann
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Trærnes hemmelige liv - skogen i bilder" av Peter Wohlleben
  • "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Sauebondens liv - fortellinger fra den engelske landsbygda" av James Rebanks
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Håndbok for vaskedamer - noveller i utvalg" av Lucia Berlin
  • "Livet - illustrert" av Lisa Aisato