Sjarmen med tarmen

om et av kroppens mest undervurderte organer

av (forfatter), Jill Enders (illustratør) og Benedicta Windt-Val (gjendikter).

Cappelen Damm 2015 Innbundet

En sjeldent informativ og underholdende bok om fordøyelsen vår! 1,7 millioner solgte i Tyskland - utgis i 36 land. Nå 70 000 i Norge!
Mat er ikke bare kalorier og næringsinnhold. Mat er viktig også når det gjelder hva den forsyner tarmen med av bakterier. Ny forskning avdekker forbløffende sammenhenger mellom tarmen og resten av kroppen: Ubalanse i bakteriefloraen kan blant annet føre til oppblåsthet og smerter, overvekt, depresjon, allergi, intoleranse og Alzheimer. For å føle oss vel, ha god helse og balanse i kropp og sinn må vi med andre ord ta vare på tarmen vår. I denne sjarmerende boka kan du lese:

Alt om fordøyelse, dovaner og matens virkning i kroppen
ABC om bæsj
Bakteriene våre og hva de betyr for helsen
Mange gode råd om hvordan du blir venn med tarmen din

Forfatteren, Giulia Enders, er en ung tysk forsker og medisinstudent som selv fikk noen underlige sår hun ikke ble kvitt med hudbehandling, og som ingen leger fant årsaken til. Til slutt tok hun saken i egne hender, fant ut at hun faktisk hadde en tarmsykdom, la om kostholdet og ble frisk. Les mer om hennes oppsiktsvekkende historie i denne usedvanlige boka om et av våre mest undervurderte organer.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202455668

EAN 9788202455668

Denne boka vil jeg lese enda en gang, og kanskje enda en gang til etter det! Den anbefales på det sterkeste!

Forfatteren tar oss med på en systematisk reise gjennom hele fordøyelsessystemet, og gjør det med et så rikt, lettfattet og morsomt språk at boka nesten virker som skjønnlitteratur. Hennes språk og kunnskap, ispedd søsterens fabelaktige illustrasjoner, gjør dette til et mesterverk innen medisinsk litteratur. En betydelig del av boka tar for seg mikrobenes verden i tarmene våre, en verden som ennå er lite kartlagt, og som muligens kan huse like viktig informasjon om sykdommer, god helse og trivsel som det genene våre kan. Hva vet vi så langt? Hun forklarer det enkelt og inspirerende for oss. Og har du noensinne tenkt over om du egentlig har normal avføring, eller om avføringen din kan vitne om at du har en uheldig situasjon i kroppen din? Hun og søsteren forteller deg det du trenger å vite - det du kanskje aldri har turt å spørre noen om før. Og hvorfor går aldri de arrene etter at du bet deg i kinnet bort? Det er fordi de slett ikke er noen arr, men en1viktig del av fordøyelsen og immunforsvaret.. Her er det så mye spennende å lære! God lesning!

Joda. En ganske artig bok, men jeg er ikke helt overbevist. Jeg blir skeptisk når forfatteren for eksempel sier at "aspartam kan tilsynelatende være kreftfremkallende (...) Skepsisen er altså stort sett berettiget". Hun sier ikke at aspartam ER kreftfremkallende (noe det slett ikke er bevist å være), men bygger likevel oppunder ubegrunna skepsis. Hun understreker også at hver enkelt må prøve seg fram når det gjelder matallergier og intoleranse, noe som i økende grad får helsebevisste (eller -hysteriske?) mennesker til å kutte ut viktige matvarer for tida. Vi er ikke på langt nær så allergiske som vi innbiller oss. Dette bidrar til å bygge opp under en uvitenskaplig tenkemåte som vi ikke har godt av som samfunn.

Når det er sagt, har jeg mora meg med boka også. Den er litt skravlete i formen, noen ganger skygger festlige språkbilder for innholdet, men stort sett fungerer det. Illustrasjonene er oppklarende og deilig useriøse, synes jeg. Jeg sitter nok igjen med flere artige anekdoter enn med en mer helhetlig forståelse, men alt i alt var boka lesverdig.

Det er ganske nyttig å lære om tarmen, men boka minnet meg litt om denne selvhjelpslitteraturen der formålet denne gang er å nærme seg det perfekte liv med en optimalisering av tarmfunksjonen. Det er visstnok et utrolig viktig organ. Det viktigste i kroppen i følge forfatteren. I den grad slik lesning gir flere bekymringer fordi vi da ønsker å skape et enda mer perfekt selv via tarmen, kan det gå ut over tarmfunksjonen. I motsatt fall hadde jeg uansett valgt å lese noe annet. Om du ikke er veldig interessert i indre organer da. Jeg hørte forresten ofte bare med ett øre på lydbok og det kan jo være at jeg gikk glipp av noe viktig. Tarmen fungerer likevel helt topp. Sikkert fordi jeg går lange turer med hunden mens jeg hører lydbok

Endte opp med å lese denne på dansk - fordi den sto i bokhylla på hytta vi var på. Akkurat slik bok jeg elsker! Populærvitenskap på sitt beste, bra og underholdende skrevet og voldsomt lærerikt. I og med jeg har sykdommen chrons trodde jeg at jeg skulle vite noe av det boken omtalte, men neida - her fikk jeg masse interessante og spennende fakta om fordøyelsessystemet.

Den rolige bokleseren har større suksess på fordøyelsesområdet enn en anspent toppsjef.

Tynntarmen elsker å ha det rent og ryddig. Den hører til dem som alltid rydder på kjøkkenet med en gang man er ferdig å spise.

Den som aldri må prompe, sulter ut tarmbakteriene sine og er ikke noen god mikrobevert.

Vi sniker til oss et lite stykke kake og tror at ingen har sett det, men nede i magen lyder et høyt brøl: "KAAAAKEEEE!"

Hold fast ved tykktarmens motto: Styrke er å bevare roen.

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

Leseutfordring 2017
Jeg har tenkt å være litt mer strukturert enn sist (da ble listen totalt kaos, som stadig måtte ryddes i). Nå skal jeg legge til de punktene som kan passe innunder hver bok jeg leser. Jeg kjører på med å lese de bøkene jeg har lyst til så plasserer jeg de under hvert punkt etterhvert som jeg leser ut bøker. Målet er at jeg skal fylle ut hvert punkt. Så for at jeg skal klare det må jeg ha litt struktur på listen.

En bok skrevet av flere forfattere, En bok hvor forfatteren bruker pseudonym - Ildvitnet - Lars Kepler
En bok som handler om vanskelige temaer, En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen, En bok om flyktninger og/eller immigranter,En novelle fra krigstid! ,En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet Skammens barn - dokumentarroman - Veslemøy Kjendsli
En bok som har stått på skal "leselisten i lang tid, En bok med undertittel, En bok om mat, En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du ikke har besøkt, En bok skrevet av flere forfattere - Sjarmen med tarmen - OM ET AV KROPPENS MEST UNDERVURDERTE ORGANER - Guilia Enders
En bok med undertittel, En bok skrevet av en forfattar jeg beundrer, En bok som handler om vanskelige temaer, en bok som har stått på leselisten i lang tid, En bok som har karakterens navn i tittelen, Angelica - en varslet tragedie - Jon Gangdal
En bok med undertittel, En bok skrevet av en forfattar jeg beundrer, En bok som handler om vanskelige temaer, en bok som har stått på leselisten i lang tid, En bok som har karakterens navn i tittelen. En bok som er nevnt i en annen bok Odin - en mors kamp for sin sønn - Katrine Olsen Gillerdalen
- En thriller om spionasje, En bok som har stått på leselisten i lang tid, En bok hvor forfatteren bruker pseudonym Sandmannen - Lars Kepler

En bok anbefalt av bibliotek/biblotekar
--En bok som har stått på "skal lese listen" i lang tid
En bok basert på brev
En lydbok
En bok av en farget person
En bok med en av de fire årstid i tittelen
En bok som er en fortelling i en fortelling.
- En bok skrevet av flere forfattere
- En thriller om spionasje
En bok som har bilde av en katt på fremsiden
- En bok hvor forfatteren bruker pseudonym
En bestselger fra en sjanger du sjeldent leser."
- En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet
En bok om reiser
-En bok med undertittel
En bok publisert i 2017
En bok som handler om monster/mystiske skapninger
En bok du har lest før og som garantert får deg til å smile
- En bok om mat
En bok om karriereveiledning
En bok som har et "ikke mennesklig perspektiv"
En bok som har en rød rygg
En bok med handling i villmarken
En bok du likte da du var barn
- En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du aldri har besøkt
- En bok som har karakterens navn i tittelen
- En novelle fra krigstid
En "steampunk novel"
En bok skrevet av en upålitelig person/forfatter
En billedbok
En bok hvor karakteren har en annen etnisk bakgrunn enn deg
En bok som omhandler interresanne kvinner
En bok som går over to ulike tidsepoker
En bok som har en måned eller ukedag i tittelen
En bok som har et hotell som tema/ramme for fortellingen
En bok som handler om eller har "hotell" i tittelen.
-En bok skrevet av en forfatter du beundrer
En bok som blir film 2017
En bok som handler om andre ferier/høytider, enn jul
En bok som er nr 1 i en serie du aldri har lest før
En bok du har kjøpt på reise
En bok anbefalt av en forfatter du liker
En bestselger fra 2016
- En bok om flyktninger og/eller immigranter
- En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen
En bok som handler om en eksentrisk karakter
En bok du har kjøpt på bruktbokmarked
En bok på 800 sider
- En bok som er nevnt i en annen bok
- En bok som handler om vanskelige temaer
En bok basert på mytologi
En bok fra en sjanger/undersjanger du aldri har hørt om før

Leseutfordring for 2016 fra Pop Sugar, mest for moro skyld. Ideen var å fylle flest mulig av punktene med uleste bøker fra egen bokhylle og ønskeliste i den grad det lot seg gjøre. Jeg kom gjennom 40 av 41 bøker i 2016. Siste boken, Wonderboy, ble med meg inn i nyåret.

Takk for innspill fra andre bokelskere her inne til aktuelle bøker:)

Se listen i sin helhet her.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Svikne dagar - roman" av Elena Ferrante
  • "Håndbok for vaskedamer - noveller i utvalg" av Lucia Berlin
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Hvordan elske en far - og overleve" av Vetle Lid Larssen
  • "Der fire veier møtes" av Tommi Kinnunen
  • "Operasjon sjølvdisiplin" av Agnes Ravatn
  • "Krigen har intet kvinnelig ansikt" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Alt jeg ikke husker" av Jonas Hassen Khemiri
  • "Nei og atter nei - roman" av Nina Lykke