Jeg er Pilegrim

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (oversetter).

Bazar 2014 Innbundet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2014

Genre Thrillere

En liten kommentar underveis, er såvidt inn i kapittel 8, språket er greit nok, samme med oversettelse. Jeg finner det alltid litt pussig med førstepersonsvinkling i spenningsfortellinger, Raymond Chandler er jo parodiert i det undelige. I tillegg, måten hovedpersonen omtaler seg selv og sitt virke på er sikkert ment "harkokt", men ga meg litt assosiasjoner til ABB og manifestet hans...Leser videre under tvil.

Noen kapitler videre beggynte det å komme over meg en underlig trang til gå med cowboyhatt og invadere Irak. jeg måtte bare gi meg. Gir den en toer, men den fortjener sikkert bedre, for plot, driv, action, hardkokthet eller hva vet jeg. Jeg kom aldri så langt til å finne det ut.

Dette er en herlig spenningsbok. Handlingen er god, spennende og troverdig, og selv om boka er litt lang så synes jeg ikke den ble for lang. Jeg likte karakterene i boka, og også måten den er skrevet på. Det er en del informasjon i starten, og jeg har derfor forståelse for de som synes den er litt treg å komme i gang med. Men det er bare å holde ut, for det blir virkelig verdt det etter hvert, og da vil man heller ikke være foruten denne "tunge" starten. Når man er godt inne i historien blir det veldig vanskelig å legge fra seg boka! :)

Sannsynligvis den dårligste boken jeg noensinne har lest. Elendig skrevet. Jeg ville tippet på en 15 åring. Et helt himmelropende usannsynlig plot. Merkelige "sammentreff" og "tilfeldigheter" i handlingen for å få kabalen til å gå opp. Elendige personbeskrivelser, pappfigurer. Forøk på morsomheter underveis som faller totalt igjennom. Jeg føler meg lurt. Et seriøst forlag burde luke ut amatørskriblerier som dette.

Hadde muligens for store forventninger. Den ene kjedelige siden etter den andre og mye politisk synsing...dette ble for mye for meg. Den ble avbrutt med en lettelsens sukk da beslutningen endelig var tatt. Jeg skal ikke si at jeg ikke gir den en ny sjans en dag, men da må noen overbevise meg om at "det blir bedre" eller noe sånt.

Veldig god! Meget godt plott og driv i historien. Trekker ned for altfor enkel skrevet slutt på genialt plott.

Et foreldreløse barn lærer seg å overleve. Man lærer seg tidlig å skjule sine følelser, og hvis smerten blir uutholdelig, graver man en hule i hodet sitt og gjemmer seg der.

Neste gang du treffer ham, fortell ham at en amerikaner en gang sa: Du kan drepe en som tenker, men du kan ikke drepe en tanke.

Hvis du står til halsen i dritt, må du for all del ikke lage bølger.

...hvis du vil få Gud til å le, skal du fortelle Ham at du har planer

Ved siden av sengen ligger en håndveske, en sort stringtruse - like omfangsrik som en tanntråd - samt et par Jimmy Choo-sko i størrelse 37.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

Her skal jeg legge inn bøkene jeg kan krysse av på listen etterhvert

I år skal jeg se om jeg ikke kan fullføre PopSugar sin Reading Challenge 2015. Det er hele 50 bøker å lese. Noen blir utfordrende, mens andre ser jeg blir lette. Har bestemt meg for at en bok ikke skal høre til mer enn en kategori. Blir nok noen barnebøker også på min liste da det er en del av jobben min. For de som ikke har sett listen, kan de sjekke ut denne linken http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458

• "Den gjenfødte morderen" av A.J. Kazinski
  • "Helvete åpent" av Gard Sveen