Hvis helvete var av is

av (forfatter) og Christina Revold (oversetter).

Aschehoug 2017 Innbundet

Kriminalførstebetjent Servaz kan ikke forstå at han blir kalt ut for et dødt dyr, men det er noe underlig ved denne forbrytelsen han ikke kan overse. Hestens hodeløse kropp er vrengt og hengt opp i isødet på 2000 meters høyde.

Omtrent samtidig begynner en ung og nyutdannet psykolog på en psykiatrisk institusjon for ekstra farlige kriminelle. Institusjonen er svært strengt bevoktet. Når det blir oppdaget DNA-spor i hesteliket fra en av de aller farligste pasientene, blir det klart at det ikke lenger bare handler om en død hest. Få dager senere finner det første drapet sted. Marerittet har startet.

Atmosfæren er tyngende, intrigen spent til det ytterste. Hvis helvete var av is er et dypdykk i våre innerste, hemmelige redsler. En grusom historie om galskap og hevn - langt inne i Pyreneene.

ISBN13 9788203372216

EAN 9788203372216

Omtalt sted Frankrike

"Hvis helvete var av is" av Bernard Minier er en utrolig dårlig krimbok. Hvor mange ganger skal man lese at "blodet frøs til is" uten at det gir spenning? Og at en politimann er så redd av seg er underlig. Den er ikke spennende, selv om den begynner lovende. Historien er forsåvidt grei, men språket er barnslig - dette kan skyldes dårlig oversettelse. Den får terningkast 3 fordi den er litt morsom innimellom. Jeg kommer ikke til å lese mer av franske Bernard Minier, det anbefaler jeg ingen andre å gjøre heller.

Veldig god krim fra Pyreneene, creepy og uhyggelig så det holder. Interessant og velskrevet. Aldri kjedelig selv om den er lang. Les gjerne mer her

Han så på klokken og bestemte seg for å la Vilmer vente enda fem minutter. Det var ikke hver dag man fikk sjansen til å sette på prøve tålmodigheten til en fyr som stort sett brukte arbeidstiden på å studere sin egen navle.

• "En sang for druknede sjeler" av Bernard Minier
  • "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson