Pitbull

av (forfatter) og Marianne Fjellingsdal (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Tredje krim fra den danske bestselgerforfatteren som lyktes på første forsøk med Likblomsten. Hvem tør å gå i graven med svart samvittighet? Journalist Heloise Kaldan er i gang med research til en artikkel om Røde Kors' våketjeneste, en ordning hvor frivillige tilbyr en hånd å holde i til mennesker som ligger på dødsleiet. Hun knytter seg spesielt til Jan Frischof, en kreftsyk eldre mann fra Sønderjylland som frykter døden som nærmer seg. I delirium tilstår han at han som ung var involvert i et drap. Heloise reiser til Sønderjylland for å oppklare hva som skjedde med offeret, som gikk under navnet Pitbull. Saken har forbindelse til en rekke uløste forsvinningssaker og Heloise får hjelp av sin gode venn, etterforsker Erik Schäfer. Det er et kappløp med tiden å avdekke de gamle forsvinningssakene før Frischof dør. Hvem var Pitbull? Hvilken rolle spilte Frischof i hans død? Og hvem kan Heloise stole på når både de pårørende og det lokale politiet åpenbart lyver?
«... Inntar en plass høyt oppe på lista ... Det er et driv i språket og i fortellinga som gjør at det er bortimot umulig å legge fra seg «Pitbull». Og når vi tror at vi har løsninga på det meste, så finter Hancock oss bort igjen og igjen og igjen - slik de beste krimforfattere gjør. Anne Mette Hancock har etablert seg i tetsjiktet på første forsøk.» [Terningkast 5] Tor Hammerø, Nettavisen
«Glimrende dansk spenning ... Velskrevet og spennende krim der leseren stadig overraskes. Anbefales!» Liv Lysaker, Ledelse og Teknikk

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241951473

EAN 9788241951473

Serie Heloise Kaldan (3)

Genre Krim

Omtalt sted Danmark

En lang og, etter hvert temmelig kompleks historie.
En døende manns hviskende ord pirrer Heloises nysgjerrighet. Sammen med Schæfer og diverse andre hjelpere graver hun i gamle kilder og arkiver for å finne svar. Utallige personer trekkes inn i historien og hun avdekker snart både løgner og bedrag som dekke for kanskje mer alvorlige saker. Det viser seg sakte men sikkert at den døende mannens ord skjuler mer grusomhet enn hva noen kunne tenke seg.
Til krim å være savner jeg likevel litt "klassisk" spenning. Det topper seg litt her og der, men stort sett er det mer helheten og nysgjerrigheten på hva som faktisk har hendt, som blir drivkraften. Det blir også svært mange navn å forholde seg til. Må innrømme at jeg til tider slet litt med å huske hvem som var hvem osv.
Hancock skriver godt men jeg nøyer meg med en firer denne gang..

• "Djevelpakten" av Max Seeck
  • "Lovløs - kriminalroman" av Line Holm