Stormvakt

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Første bok i Kristina Ohlssons nye serie.

Samme stormfulle natt som August Strindberg kommer til Hovenäset i Bohuslän, forsvinner den populære læreren Agnes sporløst. August har lagt Stockholm og en fremgangsrik karriere i finansbransjen bak seg for å følge drømmen om å åpne «Strindbergs second hand». Endelig skal han få drive med noe han elsker å gjøre - kjøpe og selge brukte ting - og dessuten på et sted som han har lengtet etter å dra tilbake til.
Men hele vestkystidyllen rystes av Agnes' forsvinning. Politiet, med den empatiske og engasjerte Maria Martinsson i spissen, leter etter Agnes dag og natt. Håpet om å finne henne i live svinner. Hva er det som har skjedd? Og hvorfor får August Strindberg en ubehagelig følelse av at han sitter på en del av løsningen?
Kristina Ohlsson er en av Sveriges mest populære krimforfattere. Stormvakt er den første boken i en ny krimserie med handling fra Sveriges vestkyst, og med politietterforsker Maria Martinsson og brukthandler August Strindberg i hovedrollene.

ISBN13 9788205550452

EAN 9788205550452

Omtalt sted Sverige

En av mine favorittforfattere! Likte denne boka også, men karakterene var vel stereotypiske. Blir uansett å lese mer av henne når det kommer.

BOKOMTALE: Stomvakt av Kristina Ohlsson. Leseeksemplar fra Gyldendal

Agnes jobber som lærer. En kveld som hun skal ut å gå tur, kommer hun ikke tilbake. Det blir en stor leteaksjon, og politiet gjør alt de kan. Sønnen Isak, mener at de likevel ikke gjør nok. Han får med seg vennen, Karl, og de leter ytterligere. Samme dag kommer August med flyttelasset sitt fra Stockholm. Han trenger en ny start, og skal åpne bruktbutikk på stedet. Snart skjønner vi at huset som August leier kan ha noe med forsvinningen å gjøre.

Ny krim fra den svenske forfatteren, som er den første i en ny serie. Dette var en bra start på leseåret 2022 når det gjelder sjangeren krim. Boka kom ut på høsten i 2021, så den er fortsatt ferskvare.

Les hele omtalen her

Bøker lest