Stormvakt

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205550452

EAN 9788205550452

Serie Strindberg (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

En av mine favorittforfattere! Likte denne boka også, men karakterene var vel stereotypiske. Blir uansett å lese mer av henne når det kommer.

BOKOMTALE: Stomvakt av Kristina Ohlsson. Leseeksemplar fra Gyldendal

Agnes jobber som lærer. En kveld som hun skal ut å gå tur, kommer hun ikke tilbake. Det blir en stor leteaksjon, og politiet gjør alt de kan. Sønnen Isak, mener at de likevel ikke gjør nok. Han får med seg vennen, Karl, og de leter ytterligere. Samme dag kommer August med flyttelasset sitt fra Stockholm. Han trenger en ny start, og skal åpne bruktbutikk på stedet. Snart skjønner vi at huset som August leier kan ha noe med forsvinningen å gjøre.

Ny krim fra den svenske forfatteren, som er den første i en ny serie. Dette var en bra start på leseåret 2022 når det gjelder sjangeren krim. Boka kom ut på høsten i 2021, så den er fortsatt ferskvare.

Les hele omtalen her

Handlinga i boka foregår i et lite kystsamfunn i Sverige. Tidlig i boka blir vi presentert for forskjellige familier som bor her. Felles for dem er at forholdet til ektefellen er mindre godt. Så skjer det at en av disse familiekvinnene forlater huset sitt en stormfull natt og kommer ikke tilbake. Kvinnen er Agnes. Hun er lærerinne på stedets skole og er godt likt. En stor leteaksjon settes i gang – resultatløs.

Samtidig som dette skjer, flytter en ny mann til stedet. Hans navn er August Strindberg. Han kommer fra Stockholm der han har jobbet med finanser. Nå ønsker han å åpne en bruktbutikk. Til butikklokale kjøper han en bygning som tidligere har vært benyttet som begravelsesbyrå. Til å bo i leier han et annet hus som på folkemunne blir kalt «frysehuset». Mange år tidligere ble et partert lik funnet i husets fryseboks.

Politikvinnen Maria spiller en stor rolle i etterforskningen om hva som kan ha skjedd med kvinnen Agnes. Maria selv lever i et svært vanskelig ekteskap. Ektemannen Paul bruker ofte vold mot henne når han er i humør til det. At også Agnes hadde ekteskapsproblemer, var det ikke så mange som visste om. Man hadde lagt merke til at i den siste tiden hadde hun virket ganske forandret, nærmest forelsket. Hva som her hadde foregått, kommer til å bli et ytterst viktig punkt i etterforskningen.

Handlinga i boka veksler mellom forskjellige ståsteder. Synsvinkelen ligger hos ulike personer. I tillegg får vi flere ganger utdrag fra en dagbok som Agnes har skrevet. Dette betyr at vi lesere ofte vet mer enn politiet selv. Framdriften i etterforskningen virker noe langtekkelig, til tider nærmest statisk der den dveler ved ulike detaljer.

Gjennombruddet for politiet kommer først da en gammel mann fra stedets eldrehjem åpner seg og forteller om sine observasjoner kvelden da Agnes forsvant, observasjoner knyttet til huset der August skal åpne son butikk. Motivet er å finne i Agnes’ egen opptreden den siste tiden. Kjærlighetsforholdet hun inngikk, kan virke nærmest sjokkerende. Slik følte i hvert fall drapsmannen hennes det da han gikk til ytterligheter for å redde sitt eget avkom.

Boka er ganske snedig bygd opp. Mange detaljer føyer seg inn i hverandre. Men for meg virket det hele litt for oppkonstruert.

Bøker lest

Min egen liste over leste bøker gjennom året

Krimbøker

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Skoddehav" av Kristina Ohlsson
  • "Isbryter" av Kristina Ohlsson