Sønnen

Aschehoug 2014 Innbundet

Korrupsjon og organisert kriminalitet er kreftene bak de store dramaene, enten de utspiller seg på Politihuset, i Rådhuset, på snuskete hotellrom i kvadraturen eller blant dopselgerne langs Akerselva. Dette er en skandinavisk "The Wire" i et forstørret hyperrealistisk Sin City-Oslo.

Sonny er en idealfange. I det moderne, fluktsikre fengselet Staten lytter han til de andre innsattes skriftemål og gir dem forlatelse for deres synder. Noen hvisker om at Sonny soner for andres forbrytelser.
Førstebetjent Simon Kefas er en politimann av den gamle skolen. Han har på samme dag fått en ny drapssak og en ny partner.
Sonnys far stod sin sønn og Simon svært nær. For Sonny var faren idolet, for Simon ungdomsvennen og kollegaen. Begges verden ble snudd opp ned da Sonnys far ble avslørt som korrupt og tok sitt eget liv.
Men en dag endrer et skriftemål alt.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203355936

EAN 9788203355936

Jeg var på lanseringen av Sønnen på Litteraturhuset på onsdag, og fikk høre Jo Nesbø fortelle om temaene han har vært opptatt av mens han jobbet med boka. Spennende bakgrunn å ha med seg da jeg leste den - uten at jeg opplevde dette som noen spoiler. De bibelske parallellene er åpenbare. Tittelen Sønnen henspiller direkte på Jesus - og i løpet av historien blir han alltid observert av andre - vi er aldri inne i hans hode. På samme måte som i nytestamentet. Bibelske bilder dukker opp hele tiden. Navn og motiver er kjente.

Sitatet "Sitter ved Gud den allmektige faders høyre hånd og skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde" ble nevnt, og er trolig kjernen i hele historien.

Jo Nesbø er opptatt av hvor lenge han kan holde på leserens sympati. Hvor mye galt kan en romanfigur begå, før leseren synes det er nok, og skifter side? Interessant å ha seg med i lesningen av denne boka.

Men er boka god? Ja! Et rungende ja fra meg faktisk. Uhyre spennende, høyt adrenalinnivå fra start til slutt. En godt gjennomført hardbarket action-krim, med sterk Nesbø-signatur på hver side. Jeg syntes den forrige boka, Politi, var litt rotete og inneholdt lite nytt. Sønnen har en klarere rød tråd og story. Hvis man liker best den litt roligere Lindell/Lackberg-stilen, er ikke dette en bok å anbefale. Her er det flust med groteske drap, og en hvileløs hevner - med et guddommelig skjær over seg. Gleder meg til å se filmen - en gang i fremtiden!

Sønnen er ferdiglest. Og jeg likte boka, selvfølgelig likte jeg den. Det er jo Nesbø!

Sønnen er ikke en Harry Hole roman, men handlingen og hovedpersonene beveger seg i Holes Oslounivers. Og det er gjenkjennelige Holetemaer; sleipe bakmenn, dop, prostitusjon og korrupte politifolk. Sønnen er skrevet med empati og en fin respekt for de som er på bunnsjiktet. Nesbø er god på spennende sosialrealisme. Vi blir kjent med mange skjebner i denne historien. Det er også kjærlighet. Kjærligheten som gjør oss blinde og den kjærligheten som redder oss. Jeg ble engasjert i Sonnys reise i ytre og indre landskap. Jeg heiet på Sonny

Jeg lot meg irritere av språklige detaljer. Og slutten var som ventet. Men det er bagateller, for historien har driv, som leser måtte jeg bla videre.

Jo Nesbø skriver underholdningsromaner. Jeg ble underholdt. Case closed

Baksideteksten: Sonny er en idealfange. I det moderne fluktsikre fengselet Staten lytter han til de andres innsatte skriftemål og gir dem forlatelse for deres synder. Noen hvisker om at Sonny soner for andres forbrytelser.
Sonnys far sto sin sønn og Simon svært nær. For Sonny var faren idolet, for Simon ungdomsvennen og kollegaen. Begges verden ble snudd opp ned da Sonnys far ble avslørt som korrupt og tok sitt eget liv.
Men en dag endrer et skriftemål alt

Aschehoug - 2014 - 511s

En av de kjedeligste bøkene jeg har lest.

Denne boken av Nesbø imponerte ikke meg,kanskje jeg savnet Harry Hole? Eller kanskje jeg synes at den ikke bidro med noe særlig nytt,kun de samme bestelialske drapene? Vet ikke jeg,kanskje svaret er at jeg er blitt for gammel for den type krim!

Likte boken svært godt jeg :)

Vi straffer ikke mennesker fordi de er onde, men fordi de velger feil, det som er feil for flokken. Moral er ikke noe himmelsendt eller evig, bare regler som er funksjonelle for flokkens ve og vel.

Han burde ha unnet seg flere gleder. Det er et faktum så innlysende at det er banalt, og likevel så ufattelig at det er ikke før man står på terskelen, at man skjønner hvor banalt det er: At den eneste garantien man har, er at man skal dø.

Janne pleide å si at man aldri skulle utsette noe godt, at ingen hadde noen garanti for at man kom til å leve èn dag til.

Ansiennitet. Sylvester sukket. Bare noen kunne skyte Bo, så han kunne få en ny partner. En med mindre ansiennitet.

For det vi mennesker tror vi vet, betyr ingenting mot det vi trenger å tro for å døyve frykten og smerten.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Skal jobbe nattevakter hele påska, enda godt jeg har det stille og rolig på jobb og har masse tid til å lese :) håper å kunne lest ferdig disse i påska :)

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

• "Mere blod" av Jo Nesbø
  • "Washingtondekretet" av Jussi Adler-Olsen