Kniv

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2019

Oi. (Ingen spoilere).
Denne så jeg ikke komme. Tidenes klareste sekser i mine øyne.

For å finne tid til denne, kjøpte jeg lydboken. Den er lest av Dennis Storhøi. Og for en prestasjon av Herr. Storhøi. Aldri har jeg lyttet til en lydbok som har blitt formidlet på en så levende måte. Storhøi sin prestasjon hever boken til 6+ i mine øyne.

Så til boken. At denne ikke har fått terningkast 6 i alle anmeldelser er vanskelig å forstå. Om man ser på boken isolert sett kan jeg noe motvillig gå med på at den er en sterk femmer på terningen.

Kniv er den 12. boken i historien om Harry Hole og hans univers. For å anmelde Harry Hole må man etter min mening se bøkene i sammenheng og i kontekst. Nesbø har brukt over 20 år på å utvikle Harry Hole som karakter, og har samtidig utviklet sin skrivekunst til å bli en forfatter av verdensformat. Nesbø oser klasse i måten han snører sammen tråder fra Harrys liv, samt måten han skildrer menneskene og handlingene deres på. Komplottet er fabelaktig intrikat og komplisert, men like fullt sitter jeg igjen med en følelse som sier "selvsagt måtte det bli slik". Som Nesbø/Hole fan fanget boken meg fra første sekund og står igjen som den naturligste av alle oppfølgere. Det høres enkelt ut, men som bok nr 12. er det brilliant håndverk av Nesbø å dra universet sitt sammen på en slik elegant måte.

Isolert sett strålende god krim. Sett i sammenheng med resten av serien, kanskje noe av det beste jeg har lest (hørt).

NB!. Nesbø sin Harry Hole serie fortjener å bli lest fra begynnelse til slutt. Har du ikke lest resten av serien, motstå fristelsen til å plukke opp denne. Start med Flaggermusmannen og kos deg kronologisk med kvalitetskrim fra Norges beste krimforfatter gjennom tidene. Nyt utviklingen til Harry Hole samtidig som du nyter Nesbøs utrolige utvikling som forfatter. Da kan du til slutt nyte denne boken som det mesterverket jeg mener den er.

God fornøyelse.

Jeg er en stor Harry Hole fan. Jeg har derfor store forventninger til hver bok som kommer. Syntes deler av boka var skufende. Det kom kanskje av at jeg denne gangen hørte den på lydbok, men ikke bare det. Men så mot slutten, ca de siste 2 timene, så skjedde det så mye uventet at skuffelsen ble snudd til full tilstedeværelse. Jo Nesbø leverer igjen :-)

Overraskende vendinger og Jo Nesbø viser et utrolig talent for å holde på flere tråder samtidig med suksess. Jeg gir en 4'er fordi mye er same old same old fra tidligere Hole bøker, uten at dette nødvendigvis bare er negativt. For meg blir det heller ikke bare positivt og jeg håper dette er den siste boka om Harry Holy.

For meg ikke Nesbø på sitt beste.. For mange og usansynlige vendinger.. Men absolutt underholdning. :)

Her er min omtale av Kniv. Linken fører til min bokblogg.

Hun strøk en hånd over de merkelig lyse krøllene.
«Hvem skulle trodd at en svarthåra vestlandsjente og en rødhåra totning skulle få en fjording,» hadde bestemoren til Bjørn sagt da de hadde besøkt henne på sykehjemmet på Skreia og vist frem Gert. Så fant barnets blikk sin mors, og Katrine smilte. Smilte, strøk og nynnet lavt helt til barnets øyne gled igjen. Først da grøsset hun. Fordi blikket hadde vært som en annen person som hadde sett på henne fra andre siden av døden.

Alle de nytteløse hva-om-ene. Alle de selvpiskende jeg-burde-jo-ha-ene. Men også det andre, det patetiske håpet mennesker klamrer seg til om at det skal finnes et sted hvor de som elsker, de som har Old Tjikkos røtter, skal møtes igjen, fordi tanken på at det ikke er slik, ikke er til å holde ut.

«Je ser det står at vi har gjort en deal», sa Bjørn. «Drap mot voldtekt. OK, itte vanlig, men det skjer jo».
«Det skjer ikke at det står i avisa om det», sa Harry. «Og i hvert fall ikke før bjørnen er skutt».
«Du mener at den itte er skutt?»
«Gjør du en byttehandel med djevelen, bør du spørre deg hvorfor djevelen synes det er en god handel».

He's a humiliated man, and when that humiliation cuts deeply enough it can make anyone capable of killing.

«Men du sa at du elsket henne. Og da du dro tilbake til Oslo for andre gang, var det på grunn av henne, ikke meg.»
«Det var på grunn av Oleg, han hadde havnet i trøbbel. Men ja, jeg har alltid elsket Rakel.»
«Selv når hun ikke ville ha deg?»
«Særlig når hun ikke ville ha meg. Det er sånn vi mennesker synes å være skrudd sammen. Eller hva?»

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

Macbeth av Jo Nesbø
Dronen av Unni Lindell,
Motiv X av Ahnhem med flere

Våren 2020 leste vi 6 stemmer på Instagram
Sommeren 2020: Seksukerslesing med blant annet bøker av Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen. Høsten 2020 kom det nye bøker å lese.

Oversikt over leste bøker 2019

Bøker lese i tjue nitten

• "Blodmåne" av Jo Nesbø
  • "Åpen sjø" av Arne Dahl