Utenfor er hundene

kriminalroman

Gyldendal 2018 Innbundet

Varg Veum i storform!

En mørk vinterkveld ute på et oppdrag kommer plutselig en bil i full fart mot Varg Veum. Det er bare med nød og neppe han unngår å bli påkjørt og drept.
Dette får Veum til å tenke på to dødsannonser han har lest de siste månedene. To av mennene som har sonet en dom i en overgrepssak der Veum selv i en kort periode var feilaktig siktet, har omkommet på en måte som politiet har lagt til side som ulykker. Veum får nå mistanke om at dette kan være noe langt mer alvorlig enn tilfeldige dødsulykker. I så fall står han kanskje selv på den samme drapslisten ...
Med frykt for eget liv som drivkraft setter Veum i gang med å nøste opp blant gjerningsmenn og ofre i den gamle saken. Et nytt dødsfall forsterker hans mistanker, og etterforskningen bringer ham på sporet av nye brutale ugjerninger og et fortsatt aktivt nettverk av overgripere. Bit for bit nærmer han seg den overraskende løsningen på saken.
Anmelderne mener:
«Utenfor er hundene er en mørk og troverdig kriminalfortelling (...) en umiskjennelig Gunnar Staalesen-roman med distinkt særpreg og karakter»Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende
«Gunnar Staalesen leverer nok en knallgod Varg Veum-krim»Mari Grydeland, Aftenposten
«... Utenfor er hundene toner ut i beste veumsk ånd: Det er lite håp, vi gjør vårt beste. Tar heisen opp til de sju fjell, går på ski, puster.» Jarle Natland, Stavanger Aftenblad

ISBN13 9788205517011

EAN 9788205517011

Serie Varg Veum

Omtalt sted Bergen

God, gammel Veum dette! For den som har likt tidligere Varg Veum er det bare å lese i vei!

Veum som jeg liker ham. Godt lest lydbok også, selv om det var rart å høre Svend Foyn med bergensdialekt...

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

Bøker lest 2018

• "Vindbaroner" av Hogne Hongset