Stammeren

kriminalroman

Gyldendal 2020 Innbundet

Når avstanden mellom ens indre og verden blir for stor.

Jahn Leine stammer, han lever i selvpålagt taushet og begrenser kontakten med omgivelsene. Som femtiåring må han innse at stammingen har formet livet hans og gjort det fattigere. Han har aldri vært gift eller samboer, han har hatt en tilbaketrukket stilling i småbyens bank, hvor rasjonalisering nylig gjorde ham overflødig. Dette velter om på den strukturerte tilværelsen hvor han har søkt tilflukt.
Hans kjærlighetslengsel finner utløp i anonyme, utilfredsstillende kontakter på Tinder. Når skuffelse og frustrasjon vokser til et utålelig nivå, bobler et vilt sinne opp i ham og gjør ham uberegnelig og farlig. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Hva vil utløse hans voldsomme reaksjon neste gang?
Samtidig, under et veiarbeid i Hamar blir et stillestående våtmarksområde drenert, og levningene av en kvinne dukker opp. Hun ble trolig drept omkring årtusenskiftet. Dette er én av tre uløste drapssaker Jonfinn Valmann har ansvaret for denne lumre sommeren.

ISBN13 9788205530065

EAN 9788205530065