Talte dager

Gyldendal 2017 Innbundet

Små ting som gir uoverskuelige konsekvenser

Liv Karin mister besinnelsen overfor tenåringsdatteren Kaja, uten å vite at de stygge ordene som faller mellom dem, skal bli de aller siste. Med stor varme og innsikt i menneskers følelser skildrer Heidi Linde Kajas tre siste dager gjennom et flettverk av historier og skjebner. Den unge legen Jonas som prøver å kommer seg videre etter en fatal feilvurdering på legevakta, Ivan som gikk et skritt for langt, studenten Ingeborg som forsker på innsattes tilværelse bak murene, og ungjenta Lykke som endelig har funnet sin ukjente far, men som må innse at han ikke har noe ønske om å bli funnet. Alle disse får på sin måte betydning for hvordan det går med Kaja.
Talte dager er en bok om godheten og ubarmhjertigheten i de relasjonene vi bygger livet på, og om hvordan små ting kan få uoverskuelige konsekvenser. Før man vet ordet av det, er det for sent å si unnskyld.

ISBN13 9788205507609

EAN 9788205507609

Omtalt sted Leikanger

Jeg liker så godt Heidi Lindes måte å skrive på! Hun bruker samme metode i alle de siste romanene, historier og skjebner flettes inn i hverandre, men hun gjør det så bra!

Lettlest potpurri av historier. Vi følger flere karakterer med deres bekymringer, og gjennom romanen avdekkes det hvordan deres skjebner er på ulikt vis knyttet sammen. Ikke spesielt originalt, men det gir et portrett av et samfunn og en tidsalder og skrevet med en ømhet for karakterene.

Her vart det for mange historiar etter min smak. Ville gjerne hørt meir om Liv Karin og dottera, og om legen, men det vart for springande med dei andre personane, så eg ramla litt av.

Akkurat slik jeg liker det. Fin, vond og godt skrevet.
Noen av personene er kanskje litt tiltaksløse, da - men det er vel livet.

Liste over bøker lest i 2017.

• "Fem stjerner - bok I" av Lars Petter Sveen
  • "Fleur - [flø:r]" av Marit Tusvik