Malurtveien 10

Forlaget Oktober 2019 Innbundet

De voksne i Mis familie krangler og elsker og forlater hverandre og trygler om tilgivelse. Hver søndag leser morfar katekismen hjemme i Malurtveien, hvor Mi bor når moren er på turné. Mis far har stilt klokka etter Amerika-tid, han venter på telefon fra Hollywood.

Mi er forberedt på katastrofe. Hun har vokst opp med fortellingene om ulykke, den slo inn i familien på 1920-tallet da Mis oldemor var nygift, og har ikke sluppet taket siden. Man må passe seg for bilene, for vannet, aldri se fremmede i øynene.

Nå er det Mi som skal være den voksne. Under senga har hun en kasse, med gaffateip, hermetikk, munnbind. Mannen hennes, Leo, skjønner ikke alvoret - at ulykken når som helst kan dukke opp igjen, at de to små barna deres er i konstant fare. Leo ligger som et fjell under dyna, aldri er han nær nok for henne, aldri tilstrekkelig oppmerksom. Men endelig ser katastrofen ut til å ramme også dem.

"Malurtveien 10" er en medrivende roman om en katolsk familie i fem generasjoner, om ulykkene som sendes videre og bølger gjennom dem alle, og om å være den som hele livet påtar seg å avverge den neste.

Forlag Forlaget Oktober

• "Bekymringsmelding for Hanna Tidemann - roman" av Jon Krog Pedersen
  • "Aurora" av Rune F. Hjemås
  • "Hotell Montebello - roman" av Rebecca Wexelsen
  • "Det som nesten er sant - roman" av Bergljot Kaslegard
  • "Etter dette skal vi bestandig være fra hverandre - roman" av Eivind Sudmann Larssen
  • "Bernard banker på" av Ellen Mari Thelle
  • "Informasjonen - roman" av Bår Stenvik