Hjerteknuseren

Strawberry Publishing 2021 Innbundet

Hjerteknuseren er en ny roman fra prisbelønte og bestselgende forfatter Anne B. Ragde, som handler om et strevsomt forhold mellom en mor og hennes voksne sønn.

Jonetta lengter etter balanse. Den balansen hun kjenner når hun svømmer i tjernet, eller når hun åpner for vanntanken på utedusjen og lar det lunkne vannet skylle over seg. Hun lengter etter freden det er i å sitte med et kryssord, med reiseradioen durende i bakgrunnen. Det enkle livet der morgenkaffen får ta den tiden den vil.

Alt dette har hun på hytta, men hun har Ragnar der også. En voksen sønn uten jobb, med bunker av uåpnede regninger på gutterommet hjemme. En voksen sønn som reiser på ferie med mor og tar det beste soverommet, bestemmer hva de skal se på tv, svarer med enstavelsesord, dersom han svarer i det hele tatt, og etterlater seg runkestive T-skjorter og møkkete sengetøy som mor må ta hånd om.

Hvor ble det av gutten hennes, han som kunne si at han elsket henne uten å ane hva ordet betydde? Hvordan skal Jonetta klare å nå inn til denne store, fremmede, lukkede mannen som er sønnen hennes? Og vil hun det?

I løpet av et par ferieuker får dramatiske hendelser alt agg til å komme opp til overflaten. Og spørsmålet er: Når er det nok? For til slutt er det ikke er annet igjen mellom Jonetta og Ragnar enn de avgnagde knoklene av en familie.

Anne B. Ragde skildrer innsiktsfullt, humoristisk, urovekkende og dypt alvorlig forholdet mellom foreldre og barn. Hvor langt kan man strekke seg før noe uerstattelig brister?

Forlag Strawberry Publishing

Nei, dette var nedtur etter Neshov-bøkene må jeg si! Det er ikke nødvendig å bruke 3/4 av boken på å fortelle om hvordan Jonetta vandrer halvnaken rundt i skogen, myra og tjernet ved hytta og lurer på hvordan hun skal få kastet ut Ragnar på 25 år som fremdeles bor hjemme. Og kaster hun ham egentlig ut? Slutten er veldig ullen synes jeg.
Og hva skjedde med Tonje? Alt for mange tråder som bare koker bort i kålen her for meg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)