Dragsug

kriminalroman

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Kagge 2017 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Fortidens forbrytelser får nye ofre i Yrsas siste dragsug av en thriller.

Tolv år etter at en ung jente ble voldtatt og drept i Hafnarfjör.ur, blir en tidskapsel gravd opp i Reykjavik. I kapselen ligger ti år gamle brev fra skolebarn, der de har skrevet ned sine forestillinger om Island anno 2016. Men blant brevene finnes også en usignert liste med initialer, med beskjed om at disse menneskene skal drepes. Når så først ett, så to lemlestede lik blir funnet, er det ikke tvil om at brevet må tas på alvor.

Politimannen Huldar og barnepsykologen Freyja blir stadig trukket lenger inn i saken og i morderens verden, men det viser seg at ingenting er som de tror, og ingenting går som planlagt.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788248919728

EAN 9788248919728

Serie Huldar og Freyja (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Reykjavik

Gnistrende god Yrsa-krim! Klarte nesten ikke legge den fra meg.

Vaka står og fryser utenfor den nye skolen. Hun venter på faren som skal hente henne. I stedet dukker en av jentene i klassen opp, og tilbyr seg å vente sammen med henne. Like etter blir Vaka meldt savnet.
Tolv år senere blir en tidskapsel gravd opp ved en skole i Reykjavik. Den inneholder brev fra niendeklassinger ved skolen, samt brev fra vennskapsskolen i Amerika. Brevene inneholder troskyldige framtidsvisjoner, men et av brevene vekker oppsikt, og politiet settes på saken. Brevet inneholder initialene til mennesker som skal dø ti år etter; altså i 2016.
Saken havner på Huldars bord, og politimannen ser på det hele som en fillesak, men det skal snart vise seg at det er blodig alvor.

Nok en rå krim fra Island. Håper på flere!

Som vanlig, utrolig god bok fra Yrsa, anbefales!

Dragsug er spennende, det er det ingen tvil om. Man trekkes gjennom boken i et relativt høyt tempo og spenningen er alltid til stede. Den er godt utarbeidet, plottet stikker dypt og karakterene er varierte. Sigurdardóttir skriver med en fin og stødig hånd, her finnes ingen løse tråder. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene.

Dette er en vaskeekte krim.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Dragsug

Det var lavtrykk nummer førtifem som hadde bevegd seg over Island i løpet av denne vinteren. Det virket som om de bare ble flere, mer intense og heftigere. Som om værgudene og Island hadde endt i et voldelig forhold, der gudene dengte landet veggimellom og ikke klarte å begrense seg.

Oversikt over leste bøker 2019

Liste over bøker lest i 2017.

nye gleder.

Min lesing dette året