De tause

av (forfatter) og Sunneva Elvarsdóttir (oversetter).

Kagge 2021 Innbundet

En kald dag forsvinner et lite barn fra en barnevogn i Reykjavik. Elleve år senere dør en jente av meslinger, og faren søker oppgjør med personen som smittet henne. En kvinne blir funnet død i en forlatt bil.

Politimannen Huldar og psykologen Freyja må igjen samarbeide om en sak med mange irrganger, der ingen svar er åpenbare. Rundt alle involverte hersker en taushet som ingen vil bryte.

Yrsa Sigurdardóttir har etablert seg som Islands store krimdronning. "De tause" er hennes siste bok i den bestselgende serien om Huldar og Freyja.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Serie Huldar og Freyja (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Reykjavik

Jeg elsker Yrsa og hun svikter ikke denne gangen heller! Som vanlig trodde jeg at jeg hadde løsningen flere ganger, noen ganger traff jeg, andre ganger bommet jeg stort! Akkurat slik en krim skal være etter min mening!

En far dusjer mens datteren sover ute i barnevognen. Han hører lyder fra babycallen,og skynder seg ut. Trekket på vogna er tatt av, og dyna er i uorden, men det ligger et barn der. Problemet er at det ikke er datteren hans.
Elleve år senere dør ei jente etter å ha blitt smittet av meslinger. Jenta hadde leukemi, og immunforsvaret var så svekket at selv om hun var vaksinert, hjalp det ikke. Foreldrene er knust av sorg, men faren er også på hevntokt. Han bruker all sin tid på å finne ut hvem som smittet datteren.
I nåtid, 5 måneder senere, blir en melding ringt inn til politiet. En bil står parkert i et boligfelt, og stenger delvis en innkjørsel. I bilens bagasjerom ligger et partert kvinnelik. Hodet er derimot ingen steder å finne.
Huldar og Freyja må nok en gang prøve å løse en vanskelig sak, og det blir tydelig at mange har en del å skjule.

Sjette bok i Barnehus-serien. Godt driv, og mange løse tråder i starten. Etterhvert blir det hele klarere, men hva som egentlig skjedde blir ikke røpet før mot slutten.
Mye bedre enn forrige bok, som jeg synes var kjedelig. En noe ujevn serie, men mest bra.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Dukken" av Yrsa Sigurðardóttir
  • "Byttedyr" av Yrsa Sigurðardóttir