Passasjeren

av (forfatter) og Kjell Jørgen Holbye (oversetter).

Bazar 2019 Innbundet

Passasjeren er en spennende, karakterdreven thriller, som har solgt mer enn 200 000 eksemplarer i USA og Canada alene.

Når Tanya Dubois finner sin mann død i bunnen av trappen, velger hun å ikke ringe politiet. I stedet tar hun seg en real whisky, svinger bortom elskeren sin for en siste hyrdestund og begir seg på flukt. Hvorfor?

I Nebraska tar pengene slutt. Tanya ringer Mr. Oliver og krever at han sender penger og nye identitetspapirer. Han gjør det til slutt, men er så truende at Tanya frykter for livet.

Tanya farger håret, forandrer frisyre, bytter bil - alt for ikke å bli oppdaget.

I Austin slår hun seg sammen med Blue, en kvinne med en enda mer diffus fortid. Blue tilbyr seg å hjelpe henne, men det er en hjelp som får uante konsekvenser. For å overleve blir Tanya tvunget til å gå lenger enn hun noensinne kunne forestille seg. Hun drives fra by til by, fra identitet til identitet, men kan aldri slappe av, eller slå seg til ro. Tanya jages av en beksvart hemmelighet ... men kan hun rømme fra fortiden sin?

«En slik spennende, karakterdreven thriller begrepet «page-turner» ble oppfunnet for.»

- Boston Globe

Forlag Bazar

ISBN13 9788202565978

EAN 9788202565978

Genre Thriller

Omtalt sted USA

Historier av denne typen bør klare å holde bedre på spenningen. Karakterer på flukt med politiet i hælene og fiender som ønsker en død burde være såpass spennende at det nesten gjør vondt i magen å lese. Så medrivende at det er umulig å legge boka fra seg. Det fikk jeg ikke her. Dessverre.

Nå leser jeg relativt mye, og bøkene leses tett i tett, men det er sjelden jeg reagerer så voldsomt på språket. Språket i Passasjeren er dessverre for dårlig og mye av spenningen forsvinner rett og slett mellom linjene. En spenning historien egentlig fortjener, men aldri får.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Passasjeren

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Sommeren ved havet" av Harriet Evans
  • "Mitt hemmelige liv - biografi" av Caitlyn Jenner