Swing time

Hamish Hamilton 2016 Heftet

LONGLISTED FOR THE MAN BOOKER PRIZE 2017'Smith's finest. Extraordinary, truly marvellous' Observer 'Superb' Financial Times 'Breathtaking' TLS 'Pitch-perfect' Daily Telegraph'A tale of two girls who meet in a West London dance class... A page-turner that's also beautifully written ' Glamour'There is still no better chronicler of the modern British family than Zadie Smith' TelegraphSHORTLISTED FOR THE NATIONAL BOOK CRITICS CIRCLE AWARDS 2017 A dazzlingly exuberant new novel moving from north west London to West Africa, from the multi-award-winning author of White Teeth and On BeautyTwo brown girls dream of being dancers - but only one, Tracey, has talent. The other has ideas: about rhythm and time, black bodies and black music, what it means to belong, what it means to be free. It's a close but complicated childhood friendship that ends abruptly in their early twenties, never to be revisited, but never quite forgotten either.Bursting with energy, rhythm and movement, Swing Time is Zadie Smith's most ambitious novel yet. It is a story about music and identity, race and class, those who follow the dance and those who lead it . . .

Forlag Hamish Hamilton

Omtalt sted London Afrika

Språk Engelsk

Zadie Smith briljerer nok en gang. Britisk samtidslitteratur på sitt beste, synes jeg. Hun skriver så godt om barndom, kultur, rase -og klasseforskjeller. Anbefales på det varmeste!

Swing Time omfatter mange ulike motiver som flettes kraftfullt til en roman hvis fullstendig betydning kan kun forstås ved å ta hensyn til alle nyansene og deres fulle kompleksitet. Denne romanen har mye mer å fortelle, og det er derfor jeg kan hjertelig anbefale den til alle som ønsker å utforske hva det er som utgjør en person og en identitet.

Zadie Smith skriver pent. Hennes språk er klart og skjønt. I motsetning til mange andre forfattere av litterær fiksjon skriver hun ikke i gåter. Det er ikke nødvendig å slite med å forstå hva hun sier eller hvordan de ulike delene av hennes skrivning henger sammen. Det intrikate i hennes verk er de mange meningslagene og de ulike måtene hun lar oss tolke verket på.

Som alltid har jeg ikke lyst til å røpe noe fra handlingen her, så hvis du har lyst til å lese en mer omfattende omtale/essay, kan du gjøre det på min blogg Katt og Bok.

A truth was being revealed to me: that I had always tried to attach myself to the light of other people, that I had never had ant light of my own.

Yes, great care was at all times to protect me from reality. They'd met people like me before. They knew how little reality we can take.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Leseutfordring

📚LESEUTFORDRING 2021 📚
Årets liste har 27 lesekriterier. Du kan variere lesemengde og vanskelighetsgrad ved å velge ett eller flere kriterier per bok.

1. Bok utgitt i 2021
  8. En psykologisk thriller
  9. Bok av en forfatter på H
  10. Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
  11. Vinner av EU's Litteraturpris
  12. Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
  13. Bok i en serie
  18. Bok av eller om en dame som inspirerer deg
  19. Bok om en makeover, eller ny-start
  20. Samisk bok
  21. En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
  22. Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
  23. En biografi
  24. Bok som har samme tittel som en sang
  25. Bok med person som er funksjonshemmet
  26. Bok med en av dødssyndene som tema
  27. Trøstebok

Fysisk lesesirkel (Vi møtes)
Bøker jeg har lest sammen med Litteraturhusets "Lesesirkel for samtidslitteratur"?

• "Den mørke almen" av Tana French
  • "Drømmer fra Texaco - roman" av Cathrine Evelid