Den polske bokseren

en episodisk roman

av (forfatter) og Signe Prøis (oversetter).

Solum 2018 Innbundet

«69752. Det var telefonnummeret hans. Han hadde tatovert det der, på den venstre underarmen sin, for at han ikke skulle glemme det. Det var det bestefaren min fortalte meg. Og i oppveksten trodde jeg på det. Telefonnumrene var femsifret her til lands på syttitallet.»
I denne episodiske romanen, befolket av mennesker på søken etter sin egen opp.rinnelse og plass i verden, møter vi blant andre en ung maya-poet som rives mellom forpliktelser til sin fattige familie på landet og sine poetiske ambisjoner, en serbisk pianist som reiser rundt i verden i sporene etter legendariske sigøynermusikanter, en israelsk kvinne som leter etter svar i Latin-Amerika og ikke minst hovedpersonen selv, Eduardo Halfon, litteraturprofessor og forfatter fra Guatemala, hvis bestefar skal ha blitt reddet fra døden i Auschwitz av en polsk bokser.
Den polske bokseren er en litterær reise gjennom et bredt geografisk og kulturelt landskap, der forholdet mellom virkelighet og fiksjon hele tiden står i høyspenn.
Den polske bokseren ble en New York Times Editors' Choice da den kom ut på engelsk og en av finalistene til International Latino Book Award. Med denne utgivelsen, som også inneholder Piruetten, utgis Halfon for første gang på norsk.
«Stimulerende og inspirerende.»
Independent
«Svært tilgjengelig, dypt rørende»
Los Angeles Times
«Den polske bokseren er en bok som pirker på ideen om tilhørighet, som om det var en skorpe på et sår.»
The Guardian
«Vår tids globalisme er til stor glede og latter for helten i Halfons roman, men han erkjenner at det er det vi tar til oss fra .annetsteds som avgjør hvem vi er.»
The New York Times
«Stilsikkert og finslipt ... kan plasseres et sted mel.lom romanene til Roberto Bolaño, WG .Sebald og Junot Díaz.»
Telegraph
«Med sin stillferdige og presise prosa, plukker Halfon fremmede verdener fra hverandre
og lar det ukjente tre frem.»
El

Forlag Solum

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788256019823

EAN 9788256019823

Denne hadde eg gleda av å lese i sommar. Eduardo Halfons Den polske bokseren. En episodisk roman kom ut i 2018. Som undertittelen antydar handlar kvart kapittel om ein ny del av hovudpersonen Eduardo Halfon (!) sitt liv, og om dei menneska han møter. Kapitla er ikkje kronologisk sett opp, men det gjer ikkje at det vert vanskeleg å henge med. Særs godt språk gjer dette til kos for oss bibliofile.

• "China Irons eventyr" av Gabriela Cabezón Cámara
  • "Dronningen av Danmark" av Tom Ingar Eliassen
  • "Sorg - roman" av Eduardo Halfon
  • "Vindene - dikt" av Morten Claussen
  • "Sannheten om allergi og eksem - slik blir du kvitt plagene" av Bente Krane Kvenshagen
  • "Kloster - roman" av Eduardo Halfon
  • "Vinden som legger øde" av Selva Almada
  • "Slemme piker - roman" av Camila Sosa Villada
  • "Min fars hode" av Jelena Botsjorisjvili
  • "Kråkemannen - en historie om liv og død" av Alf Marius Opsahl
  • "Makt, ofre og idioter - en antologi om makt i Rogaland" av Ingeborg Sanner
  • "Å gå med Kølle - til fots gjennom Europa med telt og en reisedagbok fra 1841" av Karen Røise Kielland