Swing time

av (forfatter), Hilde Stubhaug (oversetter) og Fanny Vaager (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 CD

En fantastisk krysning mellom Jonathan Franzen og Elena Ferrante. To brune jenter drømmer om å bli dansere, men bare én, Tracey, har talent. Den andre har ideer: om rytme og tid, om svarte kropper og svart musikk, om hva som kjennetegner en stamme, eller gjør et menneske fritt. Det er et tett, men komplisert vennskap som brått tar slutt i begynnelsen av tjueårene. Vennskapet gjenoppstår aldri, men det blir ikke glemt, heller.
Tracey blir ballettdanser, men strever med voksenlivet. Venninnen legger det gamle nabolaget langt bak seg og reiser verden rundt som personlig assistent for en berømt sanger, Aimee. «Swing Time» er en innsiktsfylt, fengende og vittig roman som strutter av energi, rytme og bevegelse. Det er en historie om musikk og identitet, rase og klasse, om de som leder dansen og de som bare følger etter. Zadie Smiths energi og dynamikk, hennes skarpe observasjonsevne og slående dialog, gjør henne til en helt spesiell forfatter.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2018

Format CD

Omtalt sted London Afrika

Zadie Smith briljerer nok en gang. Britisk samtidslitteratur på sitt beste, synes jeg. Hun skriver så godt om barndom, kultur, rase -og klasseforskjeller. Anbefales på det varmeste!

Swing Time omfatter mange ulike motiver som flettes kraftfullt til en roman hvis fullstendig betydning kan kun forstås ved å ta hensyn til alle nyansene og deres fulle kompleksitet. Denne romanen har mye mer å fortelle, og det er derfor jeg kan hjertelig anbefale den til alle som ønsker å utforske hva det er som utgjør en person og en identitet.

Zadie Smith skriver pent. Hennes språk er klart og skjønt. I motsetning til mange andre forfattere av litterær fiksjon skriver hun ikke i gåter. Det er ikke nødvendig å slite med å forstå hva hun sier eller hvordan de ulike delene av hennes skrivning henger sammen. Det intrikate i hennes verk er de mange meningslagene og de ulike måtene hun lar oss tolke verket på.

Som alltid har jeg ikke lyst til å røpe noe fra handlingen her, så hvis du har lyst til å lese en mer omfattende omtale/essay, kan du gjøre det på min blogg Katt og Bok.

A truth was being revealed to me: that I had always tried to attach myself to the light of other people, that I had never had ant light of my own.

Yes, great care was at all times to protect me from reality. They'd met people like me before. They knew how little reality we can take.

• "Den mørke almen" av Tana French
  • "Den polske bokseren - en episodisk roman" av Eduardo Halfon