Aldri, aldri, aldri

Flamme forlag 2019 Innbundet

«Jeg er 35 år gammel. Jeg vil ikke ha barn.

Dette er ikke noe jeg snakker med andre om. Det er noe jeg skammer meg over, noe jeg unngår, går lange muntlige omveier rundt. Når vennene mine snakker om å få barn, bytter jeg samtaleemne. Jeg vil ikke være skråsikker eller bastant, for plutselig våkner jeg en dag og har blitt en av dem, en vanlig kvinne i 30-åra som vil bli gravid, som vil stifte familie, som vil utvide livet mitt, kroppen min, hjertet mitt, til å romme flere enn meg selv. Det er lov å ombestemme seg.»

Hovedpersonen i Linn Strømsborgs roman «Aldri, aldri, aldri» har aldri ønsket seg barn. Hun har vært samboer med Philip i åtte år, og de har vært enige om at de ikke skal ha barn - helt til nå. For kanskje vil Philip allikevel bli pappa? Og mens hennes to beste venner venter sitt første barn, og moren hennes stadig maser om barnebarn, og hverdagen renner over av småbarnsforeldre og fødsler og andres tidsklemmer, så står hun støtt i livet sitt og valget sitt om å ikke ville ha barn.

Aldri, aldri, aldri er en roman om hvorfor vi får barn, og hvorfor vi ikke får barn. Det er historien om å velge noe annet enn det som forventes av en, men samtidig bare ønske seg et vanlig liv.

Forlag Flamme forlag

Serie (395)

Aldri aldri aldri av Linn Strømsborg handler om å være 35år og ikke ville ha barn. Jeg-fortelleren beskriver hvordan det er når vennepar etter vennepar flytter ut av byen og får barn, mens hun selv vil fortsette livet som før. Vi får rikelig med eksempler på hvordan folk spør og graver om ting de ikke har noe med! Mange deler uoppfordret sine ideer om morsrollen og når man bør få barn, hvor mange og hvorfor. Emnet sniker seg inn i mange ulike sammenhenger. Det handler om tvil, om foreldrerollen, venner og familie, og livet som endrer seg. Kjempefin bok! Mange fine dialoger. Mange interessante observasjoner. Kan leses enten man vil eller ikke vil ha barn. Og forfatteren kommer til @kapittelfestivalen på @solvberget i september

Hvorfor skuffer vi den vi elsker? Fordi vi skuffer oss selv også, hele tida, fordi vi forandrer oss, fordi vi plutselig vil andre ting, fordi vi plutselig forventer oss andre ting, fordi vår side av saken ikke er deres side av saken, fordi vi føler, fordi vi snakker forbi hverandre, misforstå, tolker alt i verste mening, blir så lei oss at vi blir sinte, og så sinte at vi blir lei oss.

Jeg visste jeg ikke ville ha barn. Ikke med ham, ikke med noen, spesielt ikke med meg selv.

Jeg er den eneste igjen som ikke har fått barn. Jeg tenker ikke på det før noen nevner det, men de nevner det hele tida. Hele jævla tida.

Å få barn, å ha barn, er å kjenne på ytterpunktene i tilværelsen. Det er den beste tida og den verste tida. Du er mer sliten enn du noensinne har vært før, enn du noensinne trodde du kunne være. Og du elsker høyere enn du noensinne har elska noen før, enn du noensinne trodde du kunne. Å få barn er å godta ytterpunktene, å ville la seg strekkes, til bristepunktet, i begge ender. Å ikke få barn, er å velge noe annet. Men jeg har mine egne ytterpunkter - i mitt vanlige liv. Jeg vil være her.

Når du blir mor, er du det til du dør, sier mamma. Du slutter aldri å være mor. Fra du ble født og til den dagen jeg dør, så vil jeg alltid være mammaen din.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.