Bok om sorg

(fortellingen om Nils i skogen)

Oktober 2018 Innbundet

"Jeg liker best de fotografiene der han tuller. De fotografiene der han drikker en øl, geiper, lager grimaser. Det ser så ekte ut. Det finnes en del bilder der vi er barn, der han er barn, oppfører seg som barn, løper på en eng, klatrer i trær, bilder fra fisketurer. Det finnes også de der han er syk. I albumene er disse bildene ofte klippet litt i, han kan være klippet bort, eller være halv, enten fordi han ser så tynn ut eller bare fordi det er sånn man gjør".

"Det første broren min Mik sa: det var jo dette vi var redde for, vi visste jo at dette kunne skje. Han sa det veldig enkelt og greit, ikke overraska, mer bekreftende, faren min nikket han også, faren min var enig, Mik sa noe han kjente seg igjen i, alle var liksom enige, som om vi alle, på en eller annen måte hadde forberedt oss eller tenkt på det før, tanken hadde allerede streifet oss og da hadde den vel også streifet Nils selv. Mest sannsynlig for lenge sia. Da han bodde i skogen eller kanskje de første gangene han ble lagt inn. Vi visste det kanskje allerede da, at denne gutten, han kommer aldri til å bli gammel, han kommer aldri til å få barn, gifte seg, kjøpe hus og bil".

"Bok om sorg (Fortellingen om Nils i skogen)" er historien om familien som blir igjen. Om en mor som bare gråter, om en far som ikke er tilstede, om søsken som prøver å forstå. Skaranger skriver rått og rørende om livredning og ansvar. Hun skriver om fortvilelse og raseri, men også om kjærlighet, håp og lyset som finnes.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249519750

EAN 9788249519750

Tildelt litteraturpris The European Union Prize for Literature (EUPL) 2020

I friminuttet steker jeg bollene, og når elevene kommer inn igjen, får de ta en bolle hver. Etterpå er det to boller igjen, som jeg gir til to av jentene. Det var kanskje litt urettferdig at de fikk to boller og dere andre bare én, sier jeg og ser utover klassen. Men dere, livet er uretterdig.

Denne utfordringen hiver jeg meg på i år🤓, ser det er flere som skal følge denne og syns 27 er et passende antall bøker. ✅ Bok utgitt i 2021
✅ Norsk klassiker
✅ Bok på over 300 sider
✅ Bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å reise til
✅ Bok du har fått i gave
✅ Ungdomsbok utgitt siste tre år
✅ Bok fra nordisk land
✅ En psykologisk thriller
✅ Bok av en forfatter på H
✅ Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
✅ Vinner av EU's Litteraturpris
✅ Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
✅ Bok i en serie
✅ Bok av Australsk forfatter
✅ En blå bok
✅ Bok med handling fra en annen krig enn 2.verdenskrig
✅ Bok utgitt i din fødselsmåned
✅ Bok av eller om en dame som inspirerer deg
✅ Bok om en makeover, eller ny-start
Samisk bok
✅ En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
✅ Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
✅ En biografi
✅ Bok som har samme tittel som en sang
✅ Bok med person som er funksjonshemmet
✅ Bok med en av dødssyndene som tema
Trøstebok

En oversikt over leste bøker i 2020.

• "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen
  • "Tre meter med kniv - roman" av Eili Harboe