Full spredning

en legeroman

Oktober 2019 Innbundet

"Ingen kjenner understrømmene i befolkningen så godt som en fastlege. Jeg har vært gjennom alt sammen, glutenfritt, laktosefritt, sukkerfritt; annenhver overskrift i avisene og på nettet får friske mennesker til å tro at hvis de bare slutter å spise brød eller ost, vil alt falle på plass. De middelaldrende forstår ikke hvorfor de er så trette hele tiden. Det er fordi du begynner å bli gammel, forteller jeg dem, men de tror at dette med aldring ikke gjelder dem, slik de tror at dette med døden ikke gjelder dem. At det kommer til å gjøres et unntak i deres tilfelle".

Elin har flyttet inn på legekontoret sitt, hvor pasientene kommer strømmende dagen lang med alle sine skavanker og lidelser. I to tiår har Elin vært fastlege. Minst like lenge har hun vært gift med Aksel. Men før Aksel fantes Bjørn, som plutselig tok kontakt igjen via en venneforespørsel på Facebook, og som har snudd opp ned på alt. Elin liker seg på kontoret, selv om hun må gjemme seg for vekteren når han går sin runde om kvelden. Og hjemme i rekkehuset sitter Aksel og raser - med mindre han har lagt seg til med den fraskilte nabovenninnen Gro.

"Full spredning" er en roman om selvinnsiktens forbannelser og fornektelsens velsignelser. Med denne boken flytter Nina Lykke grensene for hva en legeroman kan være.

Forlag Oktober

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Jeg skal gjøre noen intervjuer under Kapittelfestivalen i Stavanger i september 2019. Her er bøker jeg leser som forberedelse.

• "Ut av det blå - roman" av Kristin Valla
  • "Alt dette er Tokyo - Japan sett fra gateplan" av Ina Strøm