Vi er ikke her for å ha det morsomt

Oktober 2022 Innbundet

Knut er en middelaldrende forfatter som aldri har kommet tilbake på nivå med suksessromanen han skrev tyve år tidligere. Med det siste romanforsøket sitt ville han imøtegå anmeldernes beskyldninger om at han løper den hvite, privilegerte middelklassens ærend, men redaktøren var ikke imponert, og boken kom aldri ut.

Nå er Knut invitert til litteraturfestivalen på Lillehammer, riktignok som stand-in, men likevel. Knuts nabo og eneste omgangsvenn Frank skal få være med og bo gratis på hotellrommet på Breiseth; i det hele tatt har Knut planer om å tyne mest mulig ut av denne festivalen, siden han endelig har fått en slags ny sjanse.

I denne romanen setter Nina Lykke lupen over et miljø hvor alt er lov - hvis man bare holder seg til reglene. For vi er jo ikke her for å ha det morsomt.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Omtalt sted Oslo Lillehammer

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets litteraturpris 2022

Hei! Jeg prøver å finne ut av denne siden "Bokelskere".
Jeg leser flere bøker i uka, og noen ganger får jeg lyst til å dele opplevelsene mine.
Nå fikk jeg tak i siste Lykkes bok på korttidslån på biblioteket i Ski.
Først: Jeg synes det er beste boka hennes.
På det beste er den suveren. Kresjendo på Lillehammer.
På det dårligste er den langtekkelig.
Langt intermezzo med historie i historien burde ikke vært med.
Knut er nok i seg selv.
Mer av Knut!

BOKOMTALE: Vi er ikke her for å ha det morsomt av Nina Lykke. Leseeksemplar fra Oktober

Knut var en gang stjerneforfatter, men nå er det lenge siden han har skrevet. Den første boken hans, Den Berømte Boken, er tyve år. Han skrev to bøker til, men nå har det gått syv år uten en eneste bok. Han sliter med å få det til. Så mottar han en epost. Han er invitert til litteraturfestivalen på Lillehammer. Han takker ja til innbydelse, men det blir så klart ikke helt som han hadde tenkt.

"Vi er ikke her for å ha det morsomt", er tittelen på boka. Vi lesere derimot får en fornøyelig stund ved å lese boka.

Les hele omtalen her

Det gjelder å se alt fra så lang avstand som mulig, se menneskene som det de er: maur som kravler rundt og slåss og kakler og spenner bein på hverandre.

Alt han har skrevet, ligger der som skrot i veibanen og dukker opp når han minst venter det: Skal du rekke å oppleve noe mens knoklene dine ennå er dekket av hud, da gjelder det å benytte seg av alle anledninger som kommer din vei.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

To ting som gjer meg lykkelig; huskelister og bøker

• "Statsråden kommer - roman" av Birger Emanuelsen
  • "Familieverdier - roman" av Jens M. Johansson