304 dager

Aschehoug 2021 Innbundet

I mars 2015 står Afghanistanveteranen Nicholas alene i skogen bak huset, klar til å ta sitt eget liv, da han innser at han er nødt til å varsle sine nærmeste. Han lover moren sin å holde seg i live til jul, som er 304 dager unna.

Gjennom 304 fragmenter fortelles to fortellinger: Nicholas går til krig fordi han vil være med på å gjøre verden til et bedre sted, men ender med å få livet sitt revet i småbiter. Arman er tre år gammel da Sovjet invaderer Afghanistan. Som voksen skal han slutte seg til Taliban for å beskytte landet sitt - blant annet mot norske soldater.

304 dager er en roman om krig og vennskap, kjærlighet og familie. Den handler om måten livene våre er vevet sammen på, til en fortelling som strekker seg tusenvis av år bakover i tid. Mest av alt handler den om kampen for å komme seg gjennom et krigstraume, og forsøke å overleve freden.

«For en enorm innsikt forfatteren har! Simon Stranger har skrevet en imponerende sterk roman om krigen i Afghanistan og en krigsveterans posttraumatiske opplevelser. Måten det fremstilles på gjør inntrykk og skaper innsikt.» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen (Terningkast 6)

«Hjerteskjærende. Det er jo ingenting å si på bokas aktualitet, for å si det forsiktig. I tillegg er prosjektet vellykket litterært. Han forteller med språklig innlevelse om krigens ofre både på makro- og mikroplanet. En viktig utgivelse.» Inger Bentzrud, Dagbladet (Terningkast 5)

«304 dager balanserer mellom det faktiske og fiktive på en måte som gjør romanen like leseverdig som relevant.» Leif Gjerstad, Bok365 (Terningkast 5)

«Simon Stranger er en spennende og modig forfatter. Han gyver i sin nye roman løs på Afghanistan og har med stor innlevelse skildret hva krig kan gjøre med mennesker.» Guri Hjeltnes, VG

«... Stranger skal ha honnør for å ville løfte frem hva krig kan koste den enkelte.» Live Lundh, Morgenbladet

ISBN13 9788203368790

EAN 9788203368790

Omtalt sted Norge Afghanistan

Så ensom man kan være i selskap med andre