304 dager

Aschehoug 2021 Innbundet

I mars 2015 står Afghanistanveteranen Nicholas alene i skogen bak huset, klar til å ta sitt eget liv, da han innser at han er nødt til å varsle sine nærmeste. Han lover moren sin å holde seg i live til jul, som er 304 dager unna.

Gjennom 304 fragmenter fortelles to fortellinger: Nicholas går til krig fordi han vil være med på å gjøre verden til et bedre sted, men ender med å få livet sitt revet i småbiter. Arman er tre år gammel da Sovjet invaderer Afghanistan. Som voksen skal han slutte seg til Taliban for å beskytte landet sitt - blant annet mot norske soldater.

304 dager er en roman om krig og vennskap, kjærlighet og familie. Den handler om måten livene våre er vevet sammen på, til en fortelling som strekker seg tusenvis av år bakover i tid. Mest av alt handler den om kampen for å komme seg gjennom et krigstraume, og forsøke å overleve freden.

«For en enorm innsikt forfatteren har! Simon Stranger har skrevet en imponerende sterk roman om krigen i Afghanistan og en krigsveterans posttraumatiske opplevelser. Måten det fremstilles på gjør inntrykk og skaper innsikt.» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen (Terningkast 6)

«Hjerteskjærende. Det er jo ingenting å si på bokas aktualitet, for å si det forsiktig. I tillegg er prosjektet vellykket litterært. Han forteller med språklig innlevelse om krigens ofre både på makro- og mikroplanet. En viktig utgivelse.» Inger Bentzrud, Dagbladet (Terningkast 5)

«304 dager balanserer mellom det faktiske og fiktive på en måte som gjør romanen like leseverdig som relevant.» Leif Gjerstad, Bok365 (Terningkast 5)

«Simon Stranger er en spennende og modig forfatter. Han gyver i sin nye roman løs på Afghanistan og har med stor innlevelse skildret hva krig kan gjøre med mennesker.» Guri Hjeltnes, VG

«... Stranger skal ha honnør for å ville løfte frem hva krig kan koste den enkelte.» Live Lundh, Morgenbladet

ISBN13 9788203368790

EAN 9788203368790

Omtalt sted Norge Afghanistan

Nok en gang leverer Stranger solid. Ikke et overflødig ord, fengende og sterkt. Fikk frem tårene og rørte meg dypt. Denne glemmer man ikke så lett.
Tar opp krigen i Afghanistan , sett fra en soldats og en afghaners perspektiv. Noe av det beste jeg har lest👍anbefales🥰

Fantastisk bok. Stranger skriver veldig godt og boka er både interessant og sterk.
Lydboka er i tillegg lest av forfatteren selv, noe som gjorde opplevelsen ekstra god.

Svært variabel kvalitet. Jeg synes romanen var sterk i begynnelsen og mot slutten av tiden i Afghanistan. Noen av faktafeilene virket forstyrrende.

Så ensom man kan være i selskap med andre

Hva krigen kan gjøre med sjelslivet, med tankene og følelsene, er det ingen av dem som tenker over.

I et lekket notat fra september 2003 skriver forsvarsminister Donald Rumsfeld til en kollega:

Jeg forstår ikke helt hvem som er skurkene i Afghanistan og Irak. Jeg har lest det vi har fått fra etterretningen, og det kan se ut som vi vet en god del, men når man undersøker nærmere, forstår man at vi faktisk ikke har noe som helst å ta avgjørelser ut fra. Vi er sørgelig uvitende i saken.

Fra 1990 til 2010 ble det registrert 88000 selvmord blant amerikanske veteraner. Det blir 8000 i året, eller 22 menn og kvinner i snitt, hver eneste dag, hele året rundt, som knekker sammen under vekten av opplevelsene fra krigen. Statistikken for årene etterpå er ikke bedre, heller med en svak økning under koronapandemien i 2020.

Historisk sett har de væpnede konfliktene i Afghanistan fulgt et mønster med rask suksess, etterfulgt av lange og vanskelige år som ender i fiasko. Vi skal ikke gjenta den feilen.

– President George W. Bush 2002

Bøker lest

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Paradis" av Henrik H. Langeland
  • "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman
  • "Det hvite kartet - roman" av Cecilie Enger
  • "Pappa var nesten på Woodstock - roman" av Ane Barmen