Et liv forbi

Aschehoug 2020 Innbundet

«Bunnsolid om liv og død.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 5)

Sigrid er lege og bor i Oslo med barn og mann nummer to. Hun har reist fra bygda der hun vokste opp og har et anstrengt forhold til foreldrene sine, og til en oppvekst i skyggen av sin syke far. Anne, Sigrids mor, har investert mye av seg selv for å pleie sin syke mann. Da også hun blir alvorlig syk, må Sigrid ta stilling til roller som skifter, og til spørsmål om tilknytning, forpliktelse og forsømmelse. Hvem har ansvar for hvem i en omskiftelig verden?

Med sin sjette roman befester Helga Flatland sin posisjon som en av de skarpeste observatørene i vår samtid. I Et liv forbi maler hun presise og troverdige menneskelige portretter, med stor psykologisk innsikt. Utgangspunktet er én familie, men romanen gir et konsentrert uttrykk for hva tilværelsen innebærer av historier, liv og død.

«Det blir rett og slett noe vakkert med vanskelige og vonde familieforhold når Helga Flatland gir seg i kast med dem.» Maria Årolilja Rø, Adresseavisen (Terningkast 6)

«... en sterk roman som berører og setter seg i kroppen. Min første innskytelse etter endt lesning var å ringe min egen mor og minne henne på at jeg er glad i henne. For ingen vet når et liv er forbi.» Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG (Terningkast 5)

«... en usedvanlig vakker slutt, livet og døden i ett (...) en roman leseren ikke får ut av hodet på en stund.» Leif Ekle, NRK

«På knappe 264 sider tegner Flatland opp et helt menneskeliv, og stiller de små, umerkelige valgene vi tar opp mot vår egen dødelighet.» Ida Vågsether, Morgenbladet

«Helga Flatland løfter de nære relasjonene ut av det stereotype i beskrivelsen av tre generasjoner kvinner.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land

ISBN13 9788203268601

EAN 9788203268601

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Det vi ikke sier - en roman" av Therese Lund Stathatos
  • "Glasshuset" av Eve Chase
  • "Katalog over mine menn - roman" av Helene Uri
  • "En riktig stygg bok - roman" av Einar Stenseng
  • "Ti amo - roman" av Hanne Ørstavik
  • "Globus - roman" av Sarah Smith Ogunbona
  • "Jeg har mer jeg vet du vil like - roman" av Marte Magnusdotter Solem
  • "Lena fra Tysfjord - en historie om rasisme, svik og forsoning" av Anne-Britt Harsem
  • "Tro og trass - min vei, mine valg" av Bjørn Eidsvåg
  • "Eit år med Elena Ferrante - spaltene frå The Guardian i samling" av Elena Ferrante
  • "Bare en mor" av Roy Jacobsen
  • "Villa Havbris" av Caroline Säfstrand