Et liv forbi

Aschehoug 2020 Innbundet

«Bunnsolid om liv og død.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 5)

Sigrid er lege og bor i Oslo med barn og mann nummer to. Hun har reist fra bygda der hun vokste opp og har et anstrengt forhold til foreldrene sine, og til en oppvekst i skyggen av sin syke far. Anne, Sigrids mor, har investert mye av seg selv for å pleie sin syke mann. Da også hun blir alvorlig syk, må Sigrid ta stilling til roller som skifter, og til spørsmål om tilknytning, forpliktelse og forsømmelse. Hvem har ansvar for hvem i en omskiftelig verden?

Med sin sjette roman befester Helga Flatland sin posisjon som en av de skarpeste observatørene i vår samtid. I Et liv forbi maler hun presise og troverdige menneskelige portretter, med stor psykologisk innsikt. Utgangspunktet er én familie, men romanen gir et konsentrert uttrykk for hva tilværelsen innebærer av historier, liv og død.

«Det blir rett og slett noe vakkert med vanskelige og vonde familieforhold når Helga Flatland gir seg i kast med dem.» Maria Årolilja Rø, Adresseavisen (Terningkast 6)

«Dette er litterært mesterskap. ... en sterk, emosjonell leseopplevelse.» Finn Stenstad, Tønsbergs blad (Terningkast 6)

«... en sterk roman som berører og setter seg i kroppen. Min første innskytelse etter endt lesning var å ringe min egen mor og minne henne på at jeg er glad i henne. For ingen vet når et liv er forbi.» Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG (Terningkast 5)

«... en usedvanlig vakker slutt, livet og døden i ett (...) en roman leseren ikke får ut av hodet på en stund.» Leif Ekle, NRK

«På knappe 264 sider tegner Flatland opp et helt menneskeliv, og stiller de små, umerkelige valgene vi tar opp mot vår egen dødelighet.» Ida Vågsether, Morgenbladet

«Helga Flatland løfter de nære relasjonene ut av det stereotype i beskrivelsen av tre generasjoner kvinner.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land

ISBN13 9788203268601

EAN 9788203268601

Jeg ble så glad i kvinnene i denne boken. 3 generasjoner damer som alle har noe uforløst i seg og noe de ikke får fortalt. Også Aslak, da: en herlig mann som forsøker å være en klippe for alle, men usikker på om han lykkes. Jeg leste ferdig i kveld, og vil bare høre mer om disse menneskene. Helga Flatland er ekspert på å skrive om mellommenneskelige relasjoner slik at jeg kommer under huden på personene, og ser for meg miljøene. En favorittforfatter!

Denne boken beskriver på svært godt vis alle tankene som ligger bak det vi som mennesker sier, og hvordan det som blir sagt kan bli misforstått av andre. Historien blir fortalt av en dødssyk mor, og hennes datter, og viser hvor vanskelig det kan være å si de riktige tingene, spesielt når man har en bakenforliggende konflikt. Selv om hovedpersonene kanskje har urealistisk lange tankerekker og dyptgående refleksjoner rundt seg selv og andre, er de samtidig gjenkjennbare hos, jeg vil anta, de fleste av oss.

Sigrids far Gustav, fikk det første av etterhvert mange slag, da hun var sju år. Fra åtte års alder, måtte hun og storebroren Magnus, klare seg mer eller mindre selv. Moren, Anne, beholdt faren hjemme, og pleiet ham selv. Det var en heltidsjobb, og dermed manglet det til stadighet matpakker, gymtøy, og regnklær når Sigrid og Magnus skulle på skolen.
Nå er Sigrid voksen og er mor til Mia og Viljar. Hun har flyttet fra vestlandsbygda, der både hun og Aslak har vokst opp. De har bosatt seg i Oslo, der Sigrid jobber som lege. Da moren ringer og forteller at hun er alvorlig syk, endres rollene. Gustav er på sykehjem, men Anne må ivaretas. Sigrid og broren bytter på å være i barndomshjemmet, noe de sliter med på hver sin måte.

Som alltid, godt språk, og interessant fortelling. Lettlest med dybde og menneskelig forståelse.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Empati er et overskuddsfenomen forbeholdt de friske...

Jeg lurer på hva han ville sagt til at jeg nå kunne finne fram til en låt eller en bok med et tastetrykk, klikke den hjem, om han ville omfavna mulighetene som lå i det, eller om noe ville gått tapt for ham - at den fysiske leitinga, det å tråle Apollon eller Bokgarasjen, var noe av målet i seg selv.

Målet er 65 bøker.

Leseliste

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

Lister over bøker over bokgruppa i Stavanger

Nominert til Bokhandlerprisen 2020

I alfabetisk rekkefølge etter forfatter:

Erika Fatland, Høyt: En reise i Himalaya, Kagge
Helga Flatland, Et liv forbi, Aschehoug