Egne barn

Gyldendal 2022 Innbundet

Det er juni, og Anja og kjæresten Pål er på vei til torpet i Sverige som Anja fremdeles eier sammen med eksmannen Ivar. Det skal være dugnadshelg, kledningen skal vaskes og males. Ivar og samboeren Solveig er med, og alle barna er der. Egne barn handler om ambisjoner og skuffelser, om pretensjoner og avsløringer. Om vår jakt på tilhørighet og mening, på beruselse og overskridelse. Om barna og makten man har og ikke har over dem, ansvaret og lengselen etter frihet. Og om gleden og kjærligheten som dukker opp glimtvis, nærmest ved en tilfeldighet.

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788205572249

EAN 9788205572249

Omtalt sted Sverige

For en presis og gripende beskrivelse av morsrollen!

Dette er egentlig en interessant bok om samliv og barn, men jeg klarte ikke helt å engasjere meg.

Anja og kjæresten, Pål, er på vei til Sverige en varm junidag. Målet for turen er et torp Anja eier sammen med eksmannen, Ivar. Det er dugnadshelg. Huset skal males og da trengs mange hender. Anja og Ivars felles barn er også til stede, i tillegg til Ivars samboer og Anjas eldste datter med kjæreste. Det blir noen dager fylt av minner, maling og krangling.
Det hoppes i tid, og alt ses gjennom Anjas øyne.

Mennesker er jo fascinerende skapninger, og disse vi her blir kjent med har alle sitt å stri med. Flere er ganske ukonvensjonelle, og man løfter litt på øyenbrynet underveis.
Interessant, men litt treg.

Hun ser ut som hun venter på en lettelse. Og jeg kjenner den selv: Snart er akkurat denne situasjonen over. Den er tung, spent og ubehagelig, og det blir godt når den er over.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Lest I 2022. Del 2.