Om å elske

15 fortellinger for voksne

av (forfatter), Monika Steinholm (forfatter), Toril Brekke (forfatter), Baard Enoksen (forfatter), Majken van Bruggen (forfatter), Birgit Alm (forfatter), Anlaug Sanderød (forfatter), Stig Aasvik (forfatter), Unni Lindell (forfatter), Odd Klippenvåg (forfatter), Elin Åsbakk Lind (forfatter), Levi Henriksen (forfatter), Cecilie Lønn (forfatter), Dörte Giebel (forfatter) og Gabriele Haefs (forfatter).

Olivia 2020 Innbundet

Om å elske er en samling tankevekkende og morsomme noveller fra kjente og kjære forfattere, og fra noen helt nye stemmer. Når er det for sent å si jeg elsker deg, og når er det for tidlig? Kan man elske livet og samtidig ønske å dø? Er det mulig å elske en sexdukke?

Forlag Olivia

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788269195941

EAN 9788269195941

Om du er på jakt etter gode, korte fortellingar/noveller er dette samlinga for deg! Temaet å elske er tittelen på samlinga, og novellene handlar om mange formar for kjærleik, mellom søsken som i Dörte Giebel si fine, korte brevnovelle eller ubesvart kjærleik som i Odd Klippenvåg eller Monika Steinholm sine svært gode fortellinga.
Majken van Bruggen tek oss med inn i livet til ei dame som er i ferd med å bli dement og som går tilbake til ein ung kjærleik, nydeleg og rørande.
Andre forfattarar er m.a Unni Lindell, Ingvar Ambjørnsen og Toril Brekke.
Alt i alt ei god samling på Olivia forlag.

Det er ikke ofte jeg leser novellesamlinger for personlig foretrekker jeg "hele" bøker. Jo tykkere bøker, jo bedre. De få gangene jeg leser novellesamlinger, er hvis det er av forfattere jeg leser mye av og liker, eller favorittsjanger. Om å elske tilhører ikke en favorittsjanger, men synes også det er viktig å utvide horisonten som leser. Å lese noe man ikke er vant til eller sjeldent av.

Mange kjente navn
Grunnen til at jeg ville lese denne var ikke sjangeren, men på grunn av enkelte forfattere som var vel kjente. Noen har jeg lest mye av, andre mindre. Forfattere jeg hadde hørt om fra denne samlingen er Unni Lindell, Ingvar Ambjørnsen, Toril Brekke, og Levi Henriksen. Jeg har lest noe av disse forfatterne bortsett fra Henriksen. De andre navnene var ukjente.

Denne samlingen består av både veteraner og nybegynnere. Synes det er en fin måte å kombinere erfarne og nye stemmer på. Boka har lekre farger, og formatet er liten og nett. Hvis man ikke liker lange tekster, er dette en fin bok å få med seg da det er ulike lenger i denne samlingen, men de fleste er korte og veldig lettleste.

En liten og nett bok om et stort tema
Som tittelen sier, er denne boka om å elske og det er forskjellig måter å elske og hedre kjærligheten på. Novellesamlingene består av mange slags kjærlighet. I noen fortellinger fortelles det om avstandforhold, gammel kjærlighet, demens og mye annet. Mange av fortellingene er diffuse og mystiske, på grensen til tankevekkende. Noen er også morsomme.

Grunnen til at jeg ikke ble så begeistret for boka er nok selve sjangeren. Jeg liker romaner og leser av og til romantikk, også, men det er ikke altfor ofte. Romantikk/romanse er nok en sjanger jeg har noe anstrengt forhold til siden det ikke interesserer så mye og synes det er mye av det samme. Sånn er det nok med fleste sjangre, men for min del er det andre sjangre som frister mer. I hvert fall i skrivende stund.

Kanskje ikke for alle
Med dette sier jeg ikke at boka er dårlig. Ikke på noen måte. Men det var nok ikke boka helt for meg. Den ga meg noen fine lesestunder siden det var noen noveller jeg likte, men foretrekker nok litt mørkere lesestoff. Tror nok noen andre vil sette større pris på denne novellesamlingen. For min del ble det litt tørt i lengden, til tross for at det er en kort bok på bare 191 sider.

Men vil understreke gode noveller som jeg likte og som ble favoritter ut i fra denne lille samlingen. Det er:

Det haster - Ingvar Ambjørnsen
   Nekrologene - Stig Aasvik
   Ruby Red - Baard Enoksen

Ruby Red var nesten en hysterisk morsom novelle fordi forfatteren kom med så mange rare sammenligninger.

Selv om novellesamlingen ikke ble noen favoritt, hadde den noen høydepunkt.

Fra min blogg: I Bokhylla

Jo eldre han ble, jo mer sikker ble han på at det han husket aller best, var det som aldri hendte.
Men halsgropa hennes hadde hendt, ...

Elin Åsbakk Lind: Sudeks fuktige vinduer

Blikket ditt som jeg vokste meg vakker i,
gir så lange skygger.

(Elin Åsbakk Lind: Sudeks fuktige vinduer)

Latter. Bankende bassrytmer som traff ham nederst i ryggraden. Klokken var ti om kvelden. For tidlig å gå, men allerede for sent å finne kontrollen. Han skulle ikke ha kommet hit, men nå var det lettest å bli.

(Ingvar Ambjørnsen: Det haster)

OM Å ELSKE - 15 FORTELLINGER FOR VOKSNE er en ny novellesamling (oktober 2020).
Boka innebærer nyskrevne fortellinger av noen kjente forfattere, men også av noen ferske stemmer. Jeg viser frem deres nyeste bokutgivelser.

Liste for noveller - boksamling

• "Redd deg selv, lille hjerte - roman" av Wencke Mühleisen
  • "Hun skrev for å kunne leve - min mor, Marie Takvam" av Magnus Takvam
  • "Henrik Falk - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Det som forsvinner" av Brit Bennett
  • "Melding til alle reisende - roman" av Liv Køltzow
  • "Jomfruene" av Alex Michaelides
  • "Ti amo - roman" av Hanne Ørstavik