Kirurgen

Tiden 2022 Innbundet

Ida Hegazi Høyers "Kirurgen" er en foruroligende innsideroman fra gastrokirurgisk avdeling, der vi møter den talentfulle kirurgen Henrik Wold. Med klinisk presisjon har han organisert livet sitt rundt jobben og karrieren, men når en niåring han har operert for en tilsynelatende udramatisk tilstand, utvikler uforklarlige komplikasjoner, begynner han for første gang i sitt profesjonelle liv å kjenne på et snev av usikkerhet. Samtidig begynner kjæresten hans å etterlyse forpliktelse på et nivå Henrik er ute av stand til å møte.

Med et suverent blikk for menneskelig psykologi, med et alltid overraskende og assosiativt språk, og med et umiskjennelig blikk for det komiske, tar Høyer oss med på en to ukers utforbakke i Henrik Wolds liv. Hva skjer når fasaden begynner å slå sprekker? Når går kirurgens pragmatiske kynisme over i det destruktive? Og hva er egentlig et menneskeliv verdt?

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2022

Hva skal man si om Dr. Wold? Jeg synes han innfrir alle fordommer (og han gir meg dessverre samme følelsen som noen kirurger på gastroavdelingen ga meg som student). Alle får gjennomgå. Kvinner, funksjonsnedsatte, utenlandske mennesker, overvektige mennesker, folk uten legeutdannelse og folk med «vanlig» følelsesliv er bare noen eksempler. Karakteren er beinhard og godt skrevet. Jeg undres om han er født sånn eller blitt sånn. Jeg får også lyst til å fjæren-diagnostisere.

Boka i seg selv er helt grei. Den tar seg opp etter at en bikker 100 sider synes jeg. Til at Hegazi Høyer er min favorittforfatter var jeg muligens litt skuffet. Den var ganske annerledes enn andre ting hun har skrevet tidligere. Jeg er likevel glad jeg leste den

Livet var som vanlig fullt av malplasserte objekter.

• "Over mennesker - roman" av Juli Zeh
  • "Til hundene" av Mikkel Vika