Om stein og jord

EAN 9788202720445

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland Rogaland

Morfar, som var SS-soldat, skrev et "skriftemål" da han ble en gammel mann. Barnebarnet bestemmer seg for å skrive om dette, og lever seg inn i bestefar Steins liv på Bryne, i Tyskland og Russland.
Når jeg hører ordet skriftemål, tenker jeg på å bekjenne syndre, anger, bot og tilgivelse. Steins skriftemål er et forsøk på forklaring og å forsvare seg.
Forfatteren har et håp om at morfar ikke visste hva han var med på, men kommer igjen og igjen til motsatt konklusjon. Morfaren var ingen villedet ung idealist. Han var blind for ofrene - dem er det forfatteren som ser.
Å skrive om det som ikke kan bortforklares, er godt gjort. Jeg ble dypt berørt av dette. Og jeg kjente meg igjen i jakten på forklaringer som er til å holde ut, det vanskelige når man ikke finner det, og i å gjøre bot for tidligere generasjoners feil. Om morfaren skriftemål ikke fylte mine forventninger til hva et skriftemål er, innfrir forfatteren til fulle

• "Kraft - roman" av Hanna Dahl
  • "Støvberar" av Ingrid Storholmen