Den tause pasienten

av (forfatter) og Line Gustad Fitzgerald (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202598839

EAN 9788202598839

Genre Thriller

Omtalt sted London

Hørte denne på lydbok, egna seg utmerket til det. Jeg liker hvordan historien tar form etter hvert som en får orden på tidsplanene. Og god slutt!

The silent patient:
Denne var spennende! Først redd ene og alene fordi den var på engelsk. Den er skrevet veldig enkelt som gjorde dette helt uproblematisk.
Historien er spennende, den skaper umiddelbart interesse og forfatteren klarer å holde den jevnt gjennom boken. Jeg satt med ulike tanker og følelser om hva som hadde skjedd. Ulike følelser knyttet til karakterene. Forfatteren har virkelig klart å skape realistiske karakterer som man føler med og som man tidvis føler en del motoverføring med. Jeg tror forfatteren har klart å skape alle de følelsene i Meg som han mente når han skrev denne. Ved noen tilfeller tenkte jeg at «nei, dette blir for dumt», men så snur historien og det skjer gang på gang. Som med mye krim er jeg alltid spent på slutten da den ofte kan felle hele boka. Denne slutten var veldig bra. Jeg likte den veldig godt. En bok jeg ikke ville legge fra meg som var rask å lese.

Denne var jeg spent på! Dels på grunn av at den fikk voldsomt mye skryt og dels fordi flere plutselig sa at de var skuffet og syntes den var oppskrytt. Jeg synes ikke den skuffet! Faglig ang. psykiatri har jeg ikke peiling (men det er helt sikkert ting der man kan sette fingeren på), men boka er drivende godt skrevet, handlingen fyker fremover og spenningen blir større og større. Mange skjønte sikkert sammenhengen tidligere enn meg, men jeg er bare fornøyd med at jeg skjønte det før på siste side! haha Anbefales!

About love. About how we often mistake love for fireworks - for drama and dysfunction. But real love is very quiet, very still. It's boring, if seen from the perspective of high drama. Love is deep and calm - and constant

Husk at kjærlighet som ikke omfatter ærlighet, ikke fortjener å bli kalt kjærlighet.

You become increasingly comfortable with madness - and not just the madness of others, but your own. We’re all crazy, I believe, just in different ways.

Hvordan vi ofte forveksler kjærlighet med fyrverkeri - med dramatikk og dysfunksjonelle relasjoner.

Men ekte kjærlighet er veldig stille, veldig fredelig.
Den er kjedelig viss det er spenning som er målestokken.
Kjærligheten er dyp og rolig - og varig

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Legger ut bøker vi har lest i lesesirkelen.

Popsugar

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Spennende krim

• "Ødemark" av Stina Jackson