Den tause pasienten

av (forfatter) og Line Gustad Fitzgerald (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202598839

EAN 9788202598839

Genre Psykologiske thrillere

Omtalt sted London

Noen ganger har man store forventninger pga gode omtaler og terningkast, og denne boken så jeg frem til. Men den falt helt i gjennom, jeg fant den både kjedelig og langtekkelig. Spenningen alle skriver om var heller ikke der. Men nå har jeg da i alle fall lest den.....

Huff, dette var dårlig. Umulig å ha tiltro til hovedpersonen som terapeut (refererer stadig tilbake til egen erfaring som pasient, noe som ser ut til å være den enste erfaringen han har med terapi. Resten av teamet på klinikken er også lite troverdige). Hadde det ikke vært for at jeg misliker å gi opp bøker jeg har begynt på, hadde jeg lagt den vekk ganske tidlig. Spenningen tar seg noe opp rundt halvveis, og den er i det minste lettlest, så jeg fortsatte. En uventet vri mot slutten fikk meg til å tenke at boka likevel kan holde mål, men selv dette skusles vekk i pjatt.

Endelig en bok som kunne konkurrere med tven! 🤩 Egentlig skulle jeg hurtiglese denne (#lesersørvis) men den var så spennende fra starten at jeg bare fortsatte å lese. Jeg som trodde jeg ikke likte krim!

Alicia drepte mannen sin, og siden sa hun aldri ett ord. Etter seks år dukker det opp en stilling på det psykiatriske sykehuset Alicia bor på. Psykoterapauten Theo tror han kan få Alicia til å snakke, og søker på stillingen. Samtidig som vi følger Theo, får vi innblikk i Alicia dagbok som hun skrev før hendelsen fant sted.

Psykologi, mysterier, interessante og mistenkelige karakterer. Drivende spennende fra begynnelse til slutt!

Hørte denne på lydbok, egna seg utmerket til det. Jeg liker hvordan historien tar form etter hvert som en får orden på tidsplanene. Og god slutt!

Husk at kjærlighet som ikke omfatter ærlighet, ikke fortjener å bli kalt kjærlighet.

About love. About how we often mistake love for fireworks - for drama and dysfunction. But real love is very quiet, very still. It's boring, if seen from the perspective of high drama. Love is deep and calm - and constant

Hvordan vi ofte forveksler kjærlighet med fyrverkeri - med dramatikk og dysfunksjonelle relasjoner.

Men ekte kjærlighet er veldig stille, veldig fredelig.
Den er kjedelig viss det er spenning som er målestokken.
Kjærligheten er dyp og rolig - og varig

You become increasingly comfortable with madness - and not just the madness of others, but your own. We’re all crazy, I believe, just in different ways.

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Business Insider Reviews. 10. januar 2022. Bare nok ei interessant liste. Det er mest bemerkelsesverdig at det er så mange klassikere på lista.

Det er litt tilfeldig om det er den norske eller engelske utgaven som er lagt til lista.
Noen mangler i Bokelskeres søkearkiv:

• The Four Winds av Kristin Hannah
  • Beach Read av Emily Henry

1. Les en bok som er nevnt i serien eller en bok med en jente på omslaget
  2. Les en bok om et mor-datter forhold eller en bok med noe kaffefarget på omslaget
  3. Les en bok en venn har anbefalt eller en bok du ikke har lest av en favorittforfatter
  4. Hør en lydbok eller les en bok skrevet før man hadde mobiltelefoner
  5. Les en bok om et komplisert familieforhold eller en bok du har høye forventninger til
  6. Les en bok om en person som går på skole eller en bok satt til Paris
  7. Les en bok om kjærlighet eller en bok som begynner på "J" hvis du er team Jess og "D" hvis du er team Dean
  8. Les en bok med humor eller en bok med noe rødt på omslaget

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

• "Jomfruene" av Alex Michaelides
  • "Etter slutten" av Clare Mackintosh