Den som frykter snøen

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202736422

EAN 9788202736422

Genre Krim Psykologiske thrillere

Jeg leste hele boken i ett. Jeg klarte ikke å legge den fra meg. Det tok én dag.
Den dagen var ikke bortkastet!

Vi trekkes rett inn i bokens kjerne fra første side og holdes fast der.
Den som frykter snøen er en krim som ligger tett på nervene våre.
Terapeuten Bjørk Isdahl blir dratt rett inn i et forrykende hendelsesforløp allerede fra innledningen, da hennes tidligere klient Azora tar selvmord. Vi som bor i Oslo vil kjenne igjen skyggesidene av byen.

Kapitlene er korte. Språket kjapt. Karakterene er tydelige, og trer fram mer og mer ettersom vi blir kjent med dem.

"Jeg vet hvorfor du har mareritt!"
Denne ene setningen fremstår nesten som en trussel i åpeningskapittelet og går som en rød tråd gjennom hele boken. Den er med på å drive handlingen framover sammen med karakterens utvikling. Glemte minner. Mørke hemmeligheter. Levd liv. Og under alt dette en faretruende advarsel som aldri helt slipper. taket. Selv ikke etter at du har lukket boken etter siste side.

H.S. Palladino er riktignok vårens debutant, men fremstår som en garvet krimforfatter. Hun tar oss gjennom boken ved å legge ut spor mot løsningen allerede ganske tidlig, og peker til og med åpenlyst på dem uten at det tar vekk noe av spenningen i boken. Tvert i mot.

Når avsløringen kommer som følge av de sporene vi har fått, er det fortsatt ikke helt over. Den siste avsløringen er overraskende, og Palladino holder oss i en spenningsklemme helt til siste punktum.

Det er lett å forstå at det ble rift om denne boken blant forlagene. Allerede før utgivelse var Tyskland og Danmark raske med å melde sin interesse. Sverige er nå neste land som har latt seg begeistre.
Jeg har ingen vanskeligheter med å skjønne dette etter å ha lest boken ferdig. Her har vi en tydelig og gjenkjennbar fortellerstemme. Karakterene er fulle av krinkelkroker - akkurat slik de skal være - og miljøet er tungt uten å være tyngende. Sinnemestringsgruppen tilfører boken en ekstra dimensjon. Anbefales med trykk på alle bokstavene.