Midnattsbiblioteket

av (forfatter) og Eli-Ann Tandberg (oversetter).

Gursli Berg 2022 Innbundet

Har du noen gang lurt på hvordan livet ditt ville sett ut om du hadde tatt andre valg? Studert noe annet, flyttet et annet sted, møtt en annen kjæreste?

Nora Seed får muligheten til å finne ut av nettopp det. Hun har opplevd mange skuffelser i livet og velger å ta en overdose medisiner, men i stedet for å forsvinne inn i mørket, våkner hun i et uendelig bibliotek.

Bibliotekaren fra barneskolen, Mrs. Elm, er der. Hun forteller Nora at bøkene er ulike muligheter for hvordan livet hennes kunne ha blitt. Én bok forteller om livet hennes sånn som det har vært, med alle de avgjørelsene som hun angrer på. Andre bøker forteller om livet slik det hadde blitt om hun hadde valgt annerledes.

Nora får muligheten til å forandre på livet sitt. Hun kan velge en annen karriere, gjøre om på gamle kjærlighetsbrudd, realisere drømmen om å bli glasiolog. På sin reise gjennom Midnattsbiblioteket må hun finne ut av hva som faktisk gjør livet meningsfullt og verdt å leve.

Men ting er ikke alltid det du tror de er, og snart fører valgene hennes til at selve Midnattsbiblioteket og hun selv er i stor fare. Før tiden renner ut, må hun besvare det ultimate spørsmålet: Hva er den beste måten å leve på?

Dette er en filosofisk skjønnlitterær bok om valg, anger og om å omfavne livet.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2022

Om vi kunne velge livene våre på nytt

Nora føler at hun har møtt veggen. Tilværelsen hennes har ikke lenger mening. Hva om hun får sjansen til å leve livet på nytt og får anledning til å ta andre beslutninger? I Midnattsbiblioteket gir bibliotekaren, fru Elms, henne nettopp denne muligheten til å gjøre om på gamle valg og forsøke seg som rockestjerne og andre roller. Hver av dem er skildret med atskillig humor og innlevelse, men det er alltid noe som mangler og som fører Nora tilbake til biblioteket før hun tar sitt endelige valg.

Det er kanskje ikke tilfeldig at hovedpersonen har samme navn som Nora i Et dukkehjem? Men boka kan også leses som en moderne versjon av Carrolls Else i eventyrland der vi går fra den ene tankevekkende opplevelsen etter den andre.

Valgt som beste roman 2020 av medlemmene av Goodreads.

The Midnight Library av Matt Haig handler om Nora. Hun har opplevd mange skuffelser i livet og er deprimert. Etter at hun mister jobben og kontakten med de to menneskene som betyr mest for henne, tar hun en overdose medisiner. Men istedenfor å våkne i mørke, så våkner hun i et uendelig bibliotek. Bibliotekaren fra barneskolen, Mrs Elm er der og forklarer henne at bøkene er ulike muligheter for hvordan livet hennes kunne ha blitt. Mrs Elm gir henne en bok som inneholder alle avgjørelser hun har angret på gjennom livet og ber henne velge en. Når hun velger får hun også oppleve hvordan livet hadde blitt hvis hun hadde tatt et annet valg i den situasjonen. Målet er at hun skal velge ett av livene hun får prøve.

Mer enn noe annet er dette en knakende god bok for å drømme seg vekk for en stund. Den er kanskje ikke stor litteratur, men den er godt skrevet og inneholder akkurat det som skal til for at det blir en historie man husker.

Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

Dette er en sånn bok jeg bare MÅ lese. Om parallelle liv og eksistensielle valg. Den føles veldig relevant og tar opp spørsmål jeg ofte stiller meg. Jeg leste den i en jafs og den holdt interessen min gjennom hele. Jeg ble likevel moderat berørt, jeg er ikke veldig betatt av skrivestilen (kanskje er det oversettelsen), selv om den er helt grei. Men jeg er glad for at det skrives slike bøker og for det den vekker i meg.

Temaet i denne boken pirrer nysgjerrigheten. Etter å ha lest boken, har jeg en følelse av at boken har hentet en del inspirasjon fra selvhjelpslitteraturen. Matraet ser ut til å være at vi må leve med de valgene vi tar, og at livet handler mest om hvordan vi betrakter det vi har - er glasset halvtomt eller halvfullt. Jeg kunne ønsket meg at Haig hadde boret litt mer i tilfeldigheter som påvirker valgene våre og hvilke konsekvenser det får for oss og for andre mennesker rundt oss.

Mange har nok kjent den vonde følelsen med å angre over et valg man har tatt i sitt liv. I denne boka får hovedkarakteren, Nora, sjansen til å se alle de måtene livet hennes hadde vært annerledes om hun valgte annerledes. Det er nok en tanke mange har hatt, hva om jeg hadde gjort noe annerledes? Da hadde vel livet vært fint? eller? Jeg synes dette er en veldig fin bok som minner oss på at selv når det føles som om alt går galt, betyr det ikke nødvendigvis at vi har tatt gale valg her i livet, og heller ikke at ting ikke kan bli bedre. Kan absolutt anbefales.

Every life contains many millions of descisions. Some big, some small. But every time one descision is taken over another, the outcomes differ. An irriversible occurs, which in turn leads to further variations

He seemed like he would be able to sit in a field near Chernobyl and marvel at the beautiful scenery.

The lonely mind in the busy city yearns for connection because it thinks human-to-human connection is the point of everything. But amid pure nature (...) solitude took on a different character. It became in itself a kind of connection. A connection between herself and the world. And between her and herself.

“We only need to be one person.
We only need to feel one existence.
We don't have to do everything in order to be everything, because we are already infinite. While we are alive we always contain a future of multifarious possibility.”

Maybe in some lives you just float around and espect nothing else and don`t even try to change. Maybe that was most lives.

Bøker som leses i min amerikanske bokklubb

Bokklubben er opprettet for tidligere studenter ved American University i Washington, DC, hvor jeg studerte på 1980-90-tallet. En professjonell leder presenterer hver tredje måned tre aktuelle bøker som medlemmene kan stemme over. Det er lagt vekt på at bøkene tar for seg temaer som kan føre til diskusjon blant leserne. I min tid som medlem har både romaner og sakprosa i stor grad tatt for seg USAs problematiske forhold til minoriteter. Noen få titler er skrevet av ikke-amerikanere.

Som det framgår av listen nedenfor finnes noen av bøkene i norsk oversettelse. Selv synes jeg det har vært enkelt å få tak i bøkene gjennom norske bokhandlere.

(Opprettet 11.8.2021)

Legger ut bøker vi har lest i lesesirkelen.

Målet er minst 75 bøker

• "Lanny" av Max Porter