De druknedes bok

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2016 Innbundet

Erika Swylers gripende debutroman en historie om hvilken kraft som ligger i bøker, familier og magi. En sensasjonell debut!

Den unge bibliotekaren Simon Watson bor på Long Island. Familiehuset han eier sammen med søsteren, holder på å bli tatt av havet. En junidag får han en skrøpelig, vannskadet bok levert på døren. Den viser seg å være en sirkusjournal fra 1700-tallet, og i den finner han spor etter en av slektningene på morssiden. Hun druknet seg 24. juli, i likhet med flere av kvinnene i generasjonene etter henne. .

Er kvinnene i familien rammet av en forbannelse? Simon mistet moren da han var sju år. Vil han kunne stoppe forbannelsen og redde lillesøsteren, og seg selv, før det er for sent?

Erika Swyler har i flere år skrevet noveller og skuespill. De druknedes bok utkom i 2015 og er hennes første roman. Boken er under oversettelse i en rekke land. Swyler vokste opp på nordkysten av Long Island og lærte å svømme før hun kunne gå.

«Magisk!» Star-Telegram.

«En nydelig roman - full av mysterier.» The Daily American.

Oversatt av Bodil Engen.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241910401

EAN 9788241910401

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt sted New York

Å lese en bok om bøker gir alltid et lite gledesgys. Det er så mange bemerkninger rundt bøker en bokorm raskt vil kjenne seg igjen i. Dessverre fant jeg ikke denne boka spesielt bra. For meg ble den for sær. Plottet i seg selv er spennende, men den ble for rar og forutsigbar. Hvorfor bøker om tivoli og/eller sirkusfolk ofte er sære, vet jeg ikke, men det er en gjenganger. Dessverre ble ikke plottet spennende nok til å veie opp for særheten. Det finnes mange andre bøker som er mer verdt lesetiden enn denne.

For full anmeldelse, se: edgeofaword: De druknedes bok

• "Et dødelig mørke" av Stuart MacBride
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead