The midnight library

Canongate 2021 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Nora's life has been going from bad to worse. Then at the stroke of midnight on her last day on earth she finds herself transported to a library. There she is given the chance to undo her regrets and try out each of the other lives she might have lived. Which raises the ultimate question: with infinite choices, what is the best way to live?

Forlag Canongate

Språk Engelsk

Nora føler at hun har møtt veggen. Tilværelsen hennes har ikke lenger mening. Hva om hun får sjansen til å leve livet på nytt og får anledning til å ta andre beslutninger? I Midnattsbiblioteket gir bibliotekaren, fru Elms, henne nettopp denne muligheten til å gjøre om på gamle valg og forsøke seg som rockestjerne og andre roller. Hver av dem er skildret med atskillig humor og innlevelse, men det er alltid noe som mangler og som fører Nora tilbake til biblioteket før hun tar sitt endelige valg.

Det er kanskje ikke tilfeldig at hovedpersonen har samme navn som Nora i Et dukkehjem? Men boka kan også leses som en moderne versjon av Carrolls Else i eventyrland der vi går fra den ene tankevekkende opplevelsen etter den andre.

The Midnight Library av Matt Haig handler om Nora. Hun har opplevd mange skuffelser i livet og er deprimert. Etter at hun mister jobben og kontakten med de to menneskene som betyr mest for henne, tar hun en overdose medisiner. Men istedenfor å våkne i mørke, så våkner hun i et uendelig bibliotek. Bibliotekaren fra barneskolen, Mrs Elm er der og forklarer henne at bøkene er ulike muligheter for hvordan livet hennes kunne ha blitt. Mrs Elm gir henne en bok som inneholder alle avgjørelser hun har angret på gjennom livet og ber henne velge en. Når hun velger får hun også oppleve hvordan livet hadde blitt hvis hun hadde tatt et annet valg i den situasjonen. Målet er at hun skal velge ett av livene hun får prøve.

Mer enn noe annet er dette en knakende god bok for å drømme seg vekk for en stund. Den er kanskje ikke stor litteratur, men den er godt skrevet og inneholder akkurat det som skal til for at det blir en historie man husker.

Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

Temaet i denne boken pirrer nysgjerrigheten. Etter å ha lest boken, har jeg en følelse av at boken har hentet en del inspirasjon fra selvhjelpslitteraturen. Matraet ser ut til å være at vi må leve med de valgene vi tar, og at livet handler mest om hvordan vi betrakter det vi har - er glasset halvtomt eller halvfullt. Jeg kunne ønsket meg at Haig hadde boret litt mer i tilfeldigheter som påvirker valgene våre og hvilke konsekvenser det får for oss og for andre mennesker rundt oss.

He seemed like he would be able to sit in a field near Chernobyl and marvel at the beautiful scenery.

“We only need to be one person.
We only need to feel one existence.
We don't have to do everything in order to be everything, because we are already infinite. While we are alive we always contain a future of multifarious possibility.”

Every life contains many millions of descisions. Some big, some small. But every time one descision is taken over another, the outcomes differ. An irriversible occurs, which in turn leads to further variations

she realised that you could be honest as possible in life, but people only see the truth if it is close enough to their reality. As Thoreau wrote, its not what you look at that matters, its what you see.

Maybe in some lives you just float around and espect nothing else and don`t even try to change. Maybe that was most lives.

Målet er minst 75 bøker

• "This Is How It Always Is - A Novel" av Laurie Frankel