Heksejakten

av (forfatter) og Eli-Ann Tandberg (oversetter).

Gursli Berg 2021 Innbundet

1612. Pendle Hill i Lancaster, England. Fleetwood Shuttleworth er 17 år og husfrue på den store herregården Gawthorpe Hall i Lancashire. Men hun ser også døden i hvitøyet.

Etter tre dødfødsler er hun gravid for fjerde gang, og hennes mann Richard er utålmodig etter å få en arving. Fleetwood finner et brev fra legen som det ikke er meningen at hun skal lese, og får dermed kjennskap til den knusende dommen at hun ikke vil overleve et nytt svangerskap.

Like etter møter Fleetwood tilfeldigvis den unge og mystiske jordmoren Alice Gray. Hun lover å hjelpe Fleetwood med å føde et sunt og friskt spedbarn. Men så blir Alice anklaget for hekseri, og Fleetwood risikerer alt når hun prøver å hjelpe henne. Men er det mer ved Alice enn det man kan se med det blotte øye?

Med den historiske rettssaken mot pendleheksene i 1612 som bakteppe, bygger denne rike og fengslende romanen sine karakterer på historiske skikkelser mens den utforsker livene og rettighetene til kvinner på 1600-tallet, og stiller spørsmålet: Er heksejakt egentlig bare kvinnejakt?

To kvinner, ett usannsynlig vennskap og den historiske hekseprosessen i England.

EN SUNDAY TIMES BESTSELGER.
Storbritannias bestselgende debutant 2019
TV/filmrettigheter: The Bureau