Sommerboken

av (forfatter), Tove Jansson (illustratør) og William Heinesen (oversetter).

Heinesen forlag 2010 Innbundet

Denne boken handler om Sophia som tilbringer sommeren sammen med faren og farmoren på en øy i den finske skjærgården. Den skildrer forholdet mellom en ung jente og en gammel dame som sammen utforsker øya og lærer av hverandre.

'Sommerboken' handler om Sophia, hennes far og farmor som tilbringer sommeren på en vakker øy i den finske skjærgården. I korte, underfundige og livsfilosofiske kapitler fortelles det fremfor alt om forholdet mellom den lille jenta og den gamle farmoren, om deres vennskap og eventyr, om naturens kraft og ubendighet. Spillet mellom liv og død, mellom fortiden og fremtiden, mellom alderdommen og barndommen har aldri vært så klart i Tove Janssons bøker som her. Denne utgaven er utstyrt med forfatterens illustrasjoner og et forord av Tove Nilsen.

Forlag Heinesen forlag

Omtalt sted Finland

Sjarmerende bok som det er lett å like, med stemnings- og innsiktsfulle skildringar som eg mistenker kjem til å sitje lenge i minnet. Eg forstår godt dei som i tidlegare innlegg har forklart at dette er ei bok dei må lese kvar sommar. Eg kjem nok til å plukke den fram frå bokhylla jevnleg sjølv også.

Boka er eit knippe scener frå ei øy i den finske skjærgarden, ytterst i Finskebukta, der den vesle Sophia og farmora hennar har hovudrollene. Dei bor på denne øya saman med far til Sophia i sommarhalvåret. Kvart kapittel i boka er ei frittståande forteljing om ting som skjer på øya, om aktivitetar Sophia og farmora finn på, eller berre om samtaler mellom dei to. Farmora er gamal og dårleg til beins, men blir likevel med Sophia i leik og samtale på hennar premissar. Farmora er også passe rampete, og sjokkerer av og til Sophia (og begeistrer lesaren) med påfunna sine. Ein flott rollemodell.

Eg gjeng ut frå at boka opphaveleg er skrive på svensk, og oversetjinga er så langt eg kan forstå nær perfekt. Det er berre to ting eg stusser på. Det eine er begrepet brønnbåt, som er den typen robåt farmora og Sophia nyttar. Kva slags båt er dette? Kan det vere ein type pram? Brønnbåt på norsk er jo ein noko større båt for å frakte levande fisk i. Eg undrar meg også over kvifor dei heile tida skåter i brønnbåten, i staden for å ro.

Den andre tingen eg stussar på gjeld bruken av ordet «nes» i landskappsskildringar:
«Neset ut til odden var blitt totalt forandret av vinterstormene» (s. 30)
«Når man kommer nærmere, kan man se at steinryggene virkelig er glatte som seler, og at de har et langt, smalt nes av rullesten mellom seg.» (s.59)
Eg får ikkje dette til å henge heilt saman. Etter min forstand er eit nes og ein odde det same, og eit nes gjeng ikkje mellom to steinryggar. Er det nokon som har den svenskspråklege utgava, og som veit kva ord som er nytta der?

Sjølv om eg nyttar litt plass på å undre meg over desse tinga her i omtalen, så var dette på ingen måte noko eg hengde meg opp i under lesinga. Dette er ei bok for hygge og ettertanke, og som eg kjem til å glede meg over å bla i mange gangar i åra som kjem.

En bok om Lille My som gammel farmor? Nydelig.

Klok bok om samspillet mellom en kvikk og fantasifull jentunge og hennes aldrende farmor. Andre personer opptrer også, men bare for å bidra til å utdype innsynet vårt i forholdet de to hovedpersonene i mellom. Sophias far er også i høy grad tilstede, men tilsynelatende alltid nedgravd i et for oss ukjent arbeid, selv midt under en storm. Det virker merkelig, men når jeg tenker på min aller tidligste barndom, kan jeg klart huske enkelte lekekamerater og min mormor som kommer på besøk. Derimot er det først fra et mye seinere tidspunkt at jeg har et klart bilde av mine foreldre.

Boka gir også en fin skildring av sommeren på øyene i skjærgården utenfor Østre Nyland, øst for Helsingfors.

Dette var ei heilt herleg bok! Den har så gode skildringar og så mange små augenblink som er så fine. Spesielt likar eg farmora som på ein måte er streng, men samtidig så godmodig. Og herleg småfrekk.

Eg liker også spesielt godt korleis boka er skrive i små kapittel som omhandlar forskjellige situasjonar og opplevingar i livet til Sophia og farmora. Det fine er er at det går an å lese boka som ei lengre fortelling, eller å berre opne den og lese eit kapittel her og der. To av mine favoritt-kapittel som eg nok kjem til å lese om att og om at er "Hagen" og "Leke Venezia".

Nydelig bok om farmor og Sophia - sommerferier på øya. Den lille verdenen som i møte mellom disse to blir et stort univers. Hvert kapittel er som en lite novelle. Leste den på svensk og hørte stemmen til Tove Jansson i mitt hode, mens jeg mintes barndommens mummiserie på tv i svart/hvitt der hun på sitt finsk-svenske var fortellerstemmen.

Det er rart med kjærligheten, sa Sophia. Jo mer man elsker en annen, desto mindre liker den andre deg.

Det er ganske riktig, bemerket farmoren. Og hva gjør man da?

Man fortsetter å elske, svarte Sophia truende. Man elsker verre og verre.

En kan ikke stole på dem som bare lar alt skje.

Å lete og samle er noe helt for seg selv, fordi man ser ikke annet enn det man leter etter.

Jeg ber altså ikke til ham en gang til, sa Sophia rasende.
Han vet det jo allikevel, sa farmoren, som lå på ryggen i stavnen. Hun tenkte at med Gud er det slik at han hjelper nok, men først etter at man har anstrengt seg litt.

Den sommeren Sophia opplevde en ny trassalder, var det regnfullt og kaldt og lite hyggelig å være ulykkelig utendørs. Derfor søkte hun sin ensomhet på loftet. Hun satte seg oppi en pappeske og stirret på slåbroken, hun sa forferdelige og knusende ting høyt, og slåbroken hadde meget vanskelig for å svare igjen.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Jeg har i det siste funnet noen bøker hvor forfatteren har flettet inn seg selv eller familiemedlemmer i romaner, og vil prøve å samle dem i en liste. Foreløpig er lista kort, men jeg vil supplere etter hvert hvis jeg finner flere. Jeg tar gjerne imot tips på aktuelle bøker!
Hybrider som f.eks. Knausgårds "Min kamp" hører ikke hjemme her - jeg er først og fremst ute etter rene romaner/ren fiksjon hvor forfatteren selv ikke er hovedpersonen.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Tove Jansson er mest kjent for sine bøker om Mummitrollet som er blitt tvserie, tegneserie og er blitt en del av populærkulturen . Det som er mindre kjent er at hun har skrevet mange gode bøker som passer for voksne.

• "Den ærlige bedrageren" av Tove Jansson
  • "Håndbok for vaskedamer - noveller i utvalg" av Lucia Berlin