Småting som dette

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

Det er jul i den lille irske byen New Ross, og kullhandleren Bill Furlong har det travelt med årets siste leveranser. Hjemme forbereder han høytiden med kona og de fem døtrene. Aller siste tur, på selve julaften, går til byens nonnekloster. Her møter Bill et menneske som virvler opp hans egen fortid, og som stiller ham overfor et moralsk dilemma. Skal han sikre seg og familien, eller lytte til sin egen samvittighet?

Småting som dette er en tidløs julefortelling om menneskelighet og mot.

«Bejublet julefortelling om skrekkelige hendelser. «Småting som dette» er en fortelling som fortsetter å virke i leseren etter at boka er lukket.» Maya Troberg Djuve, Dagbladet (Terningkast 5)

«Fin førjulsmelankoli. ... Litt mørkt, litt melankolsk, men fint på den klassiske dickensianske måten. ... Claire Keegan er en av irsk litteraturs mest feirede nålevende novelleforfattere. Setningene hennes er enkle, men presise. Mye dirrer utenom. I stemningen, som sitter i. Det betyr ikke at noe er uklart. Alt leseren trenger å forstå, blir vist fram.» Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

ISBN13 9788203367885

EAN 9788203367885

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Irland

Wow! Boka begynner så stillferdig og hverdagslig, men ender med å gi meg et «Wow!» og lar meg sitte igjen med tårer i øynene og følelsen av å ha opplevd noe viktig! Bakgrunnsrammen er en irsk småby i moderne tid. Det er snart jul, og vi følger en kullhandler og familien hans. Forfatteren beskriver personer og omgivelser med et lettlest og enkelt, men likevel stemningsskapende språk, og gir oss innblikk i en hverdag med både gleder og sorger. Stemningen er litt sår, og det er noe urolig og uforløst hos hovedpersonen. Førjulsdagene går kronologisk, men vi får noen tilbakeblikk på hovedpersonen sin barndom og oppvekst. Det sentrale i boka er kullhandleren sine tanker og følelser ifht hverdagen, livet, og hva som er viktig og verdifullt. Mesterlig skrevet og absolutt verdt å lese. En kort bok i antall sider, men en stor bok i innhold! (Omtalen er basert på konseptet «Lesersørvis».)

• "Gutt sluker universet" av Trent Dalton
  • "Alle fuglene synger" av Evie Wyld