Jul for nybegynnere

Vigmostad Bjørke 2022 Innbundet

Forventninger, forviklinger og fandenivoldske venninner. Lillian har flyttet fra Kolbjørn. Alt ligger til rette for en ny start, alder ingen hindring! Kolbjørn har beholdt huset, det er helt greit - for Kolbjørn kommer ikke til å forandre på noe. Han er stødig som grunnfjellet. Det vil si: kjedelig som gråstein. En som ikke er kjedelig, er Lillians venninne Rose. Hun er tvert imot litt for mye. Alle venninnene er enige om at det har vært deilig at Rose har bodd i Spania, men hun er tross alt med i firkløveret. Og nå kommer hun hjem til jul. Før Lillian vet ordet av det, har hun sagt ja til at Rose kan bo hos henne, i den nye toromsen, og sannelig finner ikke Rose veien til Kolbjørn også ...

«Braathen skriver med en snert og innlevelse som gjør at leseren blir revet med i historien fra første side. (...) hjertevarm roman om vennskap, familiebånd og ikke minst om det å sette grenser, stille opp og verne om seg selv.» [Terningkast 5] heidisboble, bokblogger
«Som julebok er romanen helt perfekt i mine øyne. Handlingen utspiller seg like før jul, men de mellommenneskelige forholdene og problemstillingene som tas opp, hører hjemme når som helst på året.» Tine Sundal, bokblogger
«En rolig, god, kosebok» Lillasjel, bokblogger

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788241958915

EAN 9788241958915

Genre Romantikk

BOKOMTALE: Jul for nybegynnere av Tove Braathen. Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

Lillian har flyttet fra Kolbjørn, en prøveseparasjon, som hun kaller det. De er fortsatt gode venner, og datteren Ellinor er bindeleddet som gjør at de har en del kontakt. En av hennes venninner har lenge bodd i Spania, men flytter nå hjem. Hun har ikke penger, og ingen steder å bo. Det nærmer seg jul, hvor skal Rose feire jul?

Som det står bak på boka, er dette en roman om forventninger, forviklinger og fandenivoldske venninner. Det stemmer bra. Jeg synes forfatteren klarer å gi et godt bilde på det. Savner imidlertid litt mer "action".

Les hele omtalen her

Enkel og lett underholdning.

Helt grei som underholdning og det var koselig å få litt førjulstemning. Samtidig fremstår boken litt monoton og kjedelig.

• "Marka" av Tove Braathen
  • "Bryllup på øya" av Jenny Colgan