Skeive ikoner

av (forfatter), Caroline Ugelstad Elnæs (forfatter) og Fin Serck-Hanssen (foto).

Pitch forlag 2022 Innbundet

Hvordan var det å vokse opp i en tid da homofili var ulovlig? Hvordan føltes det å bli fordømt, til og med hatet, fordi du elsket noen av samme kjønn? Og hvor viktig er det ikke at disse historiene blir fortalt?

Skeive ikoner er et fargerikt generasjonsportrett som gir innblikk i livene til 29 norske pionerer, som alle har preget den skeive historien på ulikt vis. Her er utelivslegender, kunstnere, aktivister, akademikere, offentlige personer og de som har jobbet i det stille eller holdt seg i undergrunnen.

De forteller om sterke minner og tøffe erfaringer, reflekterer rundt forandringene de selv har vært med på å arbeide fram og tenker høyt om framtida. Ikke minst deler de rå røverhistorier fra opprør, fest og moro.

Foto: Serck-Hanssen, Fin

Forlag Pitch forlag

Utgivelsesår 2022

Genre Biografisk litteratur

BOKOMTALE: "Skeive ikoner" av Bjørn Hatterud, Caroline Ugelstad Elnæs og Fin Serck-Hansen. Leseeksemplar fra Pitch:

"I gamle dager" var det ikke allment akseptert av samfunnet å være homofil og lesbisk. Heldigvis har dette endret seg, og i dag er det å være homofil likestilt med å være heterofil, iallefall av de aller fleste. I denne boka kan du lese historiene til 27 personer, kjente og ukjente. Hvordan var oppveksten deres, og hvordan var det "å komme ut av skapet".

Fin bok om et aktuelt tema. Interessante historier og fine store fotografier.

Les hele anmeldelsen her

• "Du fucker med hjertet mitt nå" av Alexander Fallo