Mørke hjerter

kriminalroman

Kagge 2014 Innbundet

Den unge juristen Wilma har nettopp begynt i jobben som leder i Seksjon for Volds- og seksualforbrytelser. Hun er stappfull av entusiasme og pågangsmot, og møter opp hundre prosent motivert for innsats.

En serieovergriper herjer i Oslos gater, og Wilma og hennes kolleger kastes rett ut i etterforskningen. Det blir en kamp mot klokken: Når vil han slå til igjen? Samtidig meldes tre unge, georgiske jenter savnet over hele Europa. Det skal vise seg at sakene har mer til felles enn starten av etterforskningen gir inntrykk av.

I sin debutroman undersøker Hanne Kristin Rohde hva som skjer når et menneske blir satt i et krysspress mellom ansvar for oppklaring av svært alvorlig kriminalitet og samtidig må hamle opp med steinalderledelse.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Serie Wilma Lind (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Wilma Lind er nyansatt leder av Seksjon for volds- og seksualforbrytelser. Hun får en tøff start når hun kastet ut i etterforskningen av en serieovergriper som herjer i Oslos gater. Flere kvinner har blitt brutalt overfalt og voldtatt. Og når det dukker opp et kvinnelik bak en container på vestkanten, begynner det virkelig å haste.
Samtidig som Wilma febrilsk forsøker å ta serieovergriperen, utsettes hun for hersketeknikker, krav om innsparinger og steinalderledelse innad i politiet.

Hanne Kristin Rohde er et kjent ansikt for de fleste av oss. Hun er i permisjon fra stillingen sin som leder av Seksjon for volds- og seksualforbrytelser i Oslo Politidistrikt. Hun har vært ansiktet utad i media i flere kjente saker den siste tiden. Jeg klarer ikke annet enn å se for meg forfatteren selv, når jeg leser om Wilma (selv om Wilma utseendemessig blir beskrevet på en annen måte). Men det hersker ingen tvil om at Rohde skriver om egne erfaringer, spesielt den delen som foregår innenfor politiets fire vegger.

Og det er viktige ting hun setter fingeren på i denne boken; økonomiske innsparinger som går ut over politiets evne til å løse saker, en ledelse som motarbeider snarere enn hjelper sine ansatte og hersketeknikker og ønske om makt som gjør at de mister alt annet av syne.
Men en belysning av disse temaene hadde kanskje gjort seg bedre i en dokumentarbok? For som krim blir dette kjedelig.

For all del, boka er realistisk både når det gjelder det politiinterne og selve forbrytelsene – hvem andre kan vel beskrive dette bedre enn en kvinne som selv har jobbet i dette miljøet i mange år? Ingen kan ta henne for faktafeil – men som kriminallitteratur blir det dessverre litt for tamt. Det er flying fra møter opp og ned i etasjene, hvor Wilmas leder Tone for hver gang klarer å komme med sine forferdelig irriterende hersketeknikker – som provoserer leseren også, spesielt fordi jeg regner med at dette forekommer i virkeligheten også… Men ellers blir resten for lettvint, etterforskningen går sin skjeve og forutsigbare gang – både når det gjelder framdrift og gjerningsmann…

I rettferdigheten navn; boka tok seg litt opp fra ca halvveis og utover en stund – da ble det tildels veldig spennende idet de nærmer seg gjerningsmannen – men det faller litt sammen igjen på slutten – da det liksom bare plutselig er slutt.

Dette er en bok som føyer seg inn i rekken «kjente ansikter selger mange bøker» – det er ikke noen selvfølgelige (snarere tvert imot) at kjente mennesker KAN å skrive gode bøker… men de selger som hakka møkk, likevel…

En helt grei krimbok,

Den tematiserer voldtekt og seksualisert vold godt, og det er fint med ett innblikk i hvordan etterforskningen foregår.

Det er allikevel noe som mangler i historien, som f.eks ett eneste avsnitt som ikke dreier seg rundt konflikt og stress, det er ingen spenningskurve eller pustepauser i boka. Og siden forfatteren velger å flette sammen såpass mange historier som hun gjør er det alltid noe veldig dramatisk på gang.

Boka er skrevet i presens, som ikke hjelper på stressnivået.

Nå har jeg ikke lest mange krimbøker, men hvis dette er representativt, så blir jeg nok skuffet framover. Innledningen startet så spennende med kvinnen som prøver å rømme, men det er det eneste store høydepunktet i boka. Boka var grei lesning, men jeg forventet så mye mer. Mye mer action, en tanke mindre byråkratiske problemer og mer ute i felten.

ok krimbok, lett å lese, såpass fengende at jeg måtte lese den ut i dag.

Les hele omtalen her

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Selger både engelsk og norske bøker. Har hatt de liggende ute på Finn lenge, men liten respons. Jeg legger ved bøkene på listen og fjerner de som blir solgt. Enkelte av bøkene er litt forskjellig i forholdt til bokelskere sine bilder. Send PM og jeg kan sende bilder.

Bøker jeg leste i perioden

Bøker jeg faktisk eier og har.

Uthevet tekst

• "Gudmoren - kriminalroman" av Hanne Kristin Rohde