Pappaen og havet

av (forfatter), Tove Jansson (illustratør) og Gunnel Malmström (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Mummipappa kjenner seg overflødig og vil begynne et nytt liv. Han tar med Mummitrollet, Mummimamma og Lille My ut til øya med fyrtårnet, men ingen ting blir slik han hadde tenkt det. Før han kan begynne det nye livet på øya, må han lære å kjenne havet. Denne boken tar både den unge og den voksne leseren på alvor, og den handler om en kjernefamilie i krise og hvor vanskelig det er å bli selvstendig. Også handler den om havet, om hvor mildt og stormfullt og uforutsigbart det kan være.

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202660956

EAN 9788202660956

Genre Klassisk litteratur

Jeg ELSKER Mummitrollet! Og resten av gjengen. Dette er eksistensiell filosofi, innsikt, skjønnhet OG humor i en og samme tekst. Genialt! Hadde folk lest mer Mummi, hadde behovet for selvhjelpsbøker, mindfulness og hvadetnåheteraltsammen sunket som et steinras. Men de skal vel leve de som skriver sånt og...

Fin bok om store og små ting, med utgangspunkt i at pappaen følte seg overflødig. Kanskje flere pappaer bør utforske og leve ut drømmene sine?

veldig fin og givende bok! anbefaler å lese denne fine boka som er så søt! 6

Boken ble litt for melankolsk for meg. Mulig påvirket av humøret jeg hadde da jeg leste den. Link til bloggen min der jeg har skrevet litt om boken.

"Var ikke han litt rar," sa pappaen usikkert.
"Han var veldig rar," forsikret lille My. "Sprø på knollen."
Mammaen sukket og prøvde å strekke ut bena. "Men det er jo de fleste vi kjenner," sa hun. "Mer eller mindre."

Det var så mye å snakke om at ingenting ble sagt.

De syslet alltid. Stille, uavbrutt og interessert holdt de på med bitte små ting som oppfylte verden. Deres verden var rutet opp og privat, der var det ingenting som manglet. Som et kart hvor allting er oppdaget og beskrevet og det ikke finnes flere hvite flekker.

(...) en stor avreise er like viktig som de første setningene i en bok. De bestemmer det hele.

• Jeg skal vel koke kaffe, sa mammaen. - Jeg sitter bare her og kjenner etter hvordan jeg har det en liten stund.

Tove Jansson er mest kjent for sine bøker om Mummitrollet som er blitt tvserie, tegneserie og er blitt en del av populærkulturen . Det som er mindre kjent er at hun har skrevet mange gode bøker som passer for voksne.

Dei altfor få finske bøkene i samlinga.

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

Bøker jeg har lest i 2018.

Bøker jeg har lest i 2021

• "Småtrollene og den store oversvømmelsen" av Tove Jansson