Kvinnen i lugar 10

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205497863

EAN 9788205497863

Genre Psykologiske thrillere

Klaustrofobisk.
Ikke helt overbevisende plott, og litt vel mye omstendelig og langtekkelig i perioder, mange personer å holde styr på, og med litt for mye plapring om sminke og klær. Skrivestilen var ikke helt min greie.
Litt spenning før slutten, den mest klaustrofobiske delen.
Jada, jeg leste den ferdig, - omsider.

Dette må være en av de dårligste bøkene jeg har lest. Plottet er for dumt og jeg må innrømme att jeg skummet gjennom det meste. Styr unna!

Min første, men helt klart ikke den siste boka av denne forfatteren!
Historien blir mer og mer spennende utover i boka, og alle tråder blir elegant samlet til slutt.
Tommel opp!

Leste "I en mørk, mørk skog" tidligere i vår, og synes den var helt ok. Dessverre mangler "Kvinnen i lugar 10" litt av den spenningen ovennevnte bok hadde. Jeg synes handlingen er platt og jeg klarer ikke å få noe forhold til noen av karakterene i boka. En av flere krimbøker jeg synes blir "hypet" opp i diverse medier, og som dessverre ikke innfrir. Enkel underholdning, og en grei nok som lektyre på strandsenga eller på reisen, dersom man vil ha en lettlest bok som ikke krever all verdens konsentrasjon.

Det tok litt tid før det tok av for meg med denne boka, men da det først skjedde klarte jeg ikke å legge den fra meg! Det må vel kalles en sjeldenhet i dag at en krimroman, eller roman generelt, har bare en handling, men det har altså denne. Ikke to separate samtidig som veves sammen til slutt, eller at noe som hendte for 50 år siden veves sammen med noe som skjer i dag. I tillegg er den skrevet i jeg-form, noe som gjorde at det tok litt tid før jeg kom helt inn i den. Men den ble etterhvert mer og mer spennende og til slutt klarte jeg ikke å legge den bort som sagt. Anbefales!

De fleste ballkjoler er åpenbart tegnet av fem år gamle jenter med glitterpistoler, men akkurat denne så i hvertfall ikke helt ut som det hadde vært eksplosjon i Barbiefabrikken.

To raggete, små hester snudde nysgjerrig på hodet da jeg trasket forbi, og hjertet ble lett i brystet da jeg så at den ene bøyde hodet igjen og drakk fra et vannkar. Overflaten skimret i gull og rosa i det myke morgenlyset.
Jeg vaklet bort til vannkaret, falt ned på kne i det korte gresset og drakk store grådige slurker fra hendene. Det var regnvann, og det smakte av gjørme og jord og rust fra karet, men det brydde jeg meg ikke om. Jeg var for tørst til å tenke på noe annet enn å fukte den tørre strupen min.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Som jeg har lyst til å lese

Bøker lest i 2017.

• "De fire løgnerne" av Ruth Ware