Kvinnen i lugar 10

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Reisejournalist Lo Blacklock får drømmeoppdraget. Hun skal være med på et luksuscruise til de norske fjordene. Men drømmen blir fort et mareritt. Jo er den eneste som ser at en person blir kastet over bord. Men ingen er savnet og ingen vil tro på historien hennes.

Reisejournalist Jo Blacklock får drømmeoppdraget. Hun skal være med på et luksuscruise til de norske fjordene og skrive om det i reisemagasinet hun arbeider for.
Men reisen får en brå vending da Lo våkner av et skrik midt på natten, og fra lugarvinduet sitt ser hun en person bli kastet over bord.
Lo slår full alarm, men det viser seg at ingen er savnet, verken personale eller gjester. Lo blir usikker og forvirret; har hun drømt det hele? Eller er han fanget på båten med en morder - og som eneste vitne?
Kvinnen i lugar 10 er en intens og klaustrofobisk krim, som ikke slipper taket i deg før siste side.
«Kvinnen i lugar 10 av Ruth Ware er en atmosfærisk thriller som er like rik på spenning og vendepunkter som debutboken fra 2015, I en mørk, mørk skog... Tonen i romanen er mørk og klaustrofobisk idet Lo fortsetter å lete etter kvinnen, på tross av at noen prøver å stanse - og kanskje drepe henne.» The Washington Post
«Fremkaller en mørk, desperat spenning som vil falle i smak hos de store fanskarene til Ware og Gillian Flynn. Dette er den perfekte sommerboka for deg som leter etter et mørkt alternativ til solskinnet.» Booklist
«Et intrikat og spennende mysterium som blander vennskap, identitet og minner med et mulig mord... Henspiller subtilt på forfattere som Agatha Christie og Dorothy L. Sayers» Metro

ISBN13 9788205497863

EAN 9788205497863

Genre Thriller

Omtalt sted Norge

Klaustrofobisk.
Ikke helt overbevisende plott, og litt vel mye omstendelig og langtekkelig i perioder, mange personer å holde styr på, og med litt for mye plapring om sminke og klær. Skrivestilen var ikke helt min greie.
Litt spenning før slutten, den mest klaustrofobiske delen.
Jada, jeg leste den ferdig, - omsider.

Min første, men helt klart ikke den siste boka av denne forfatteren!
Historien blir mer og mer spennende utover i boka, og alle tråder blir elegant samlet til slutt.
Tommel opp!

Det tok litt tid før det tok av for meg med denne boka, men da det først skjedde klarte jeg ikke å legge den fra meg! Det må vel kalles en sjeldenhet i dag at en krimroman, eller roman generelt, har bare en handling, men det har altså denne. Ikke to separate samtidig som veves sammen til slutt, eller at noe som hendte for 50 år siden veves sammen med noe som skjer i dag. I tillegg er den skrevet i jeg-form, noe som gjorde at det tok litt tid før jeg kom helt inn i den. Men den ble etterhvert mer og mer spennende og til slutt klarte jeg ikke å legge den bort som sagt. Anbefales!

Leste "I en mørk, mørk skog" tidligere i vår, og synes den var helt ok. Dessverre mangler "Kvinnen i lugar 10" litt av den spenningen ovennevnte bok hadde. Jeg synes handlingen er platt og jeg klarer ikke å få noe forhold til noen av karakterene i boka. En av flere krimbøker jeg synes blir "hypet" opp i diverse medier, og som dessverre ikke innfrir. Enkel underholdning, og en grei nok som lektyre på strandsenga eller på reisen, dersom man vil ha en lettlest bok som ikke krever all verdens konsentrasjon.

Dette må være en av de dårligste bøkene jeg har lest. Plottet er for dumt og jeg må innrømme att jeg skummet gjennom det meste. Styr unna!

To raggete, små hester snudde nysgjerrig på hodet da jeg trasket forbi, og hjertet ble lett i brystet da jeg så at den ene bøyde hodet igjen og drakk fra et vannkar. Overflaten skimret i gull og rosa i det myke morgenlyset.
Jeg vaklet bort til vannkaret, falt ned på kne i det korte gresset og drakk store grådige slurker fra hendene. Det var regnvann, og det smakte av gjørme og jord og rust fra karet, men det brydde jeg meg ikke om. Jeg var for tørst til å tenke på noe annet enn å fukte den tørre strupen min.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Som jeg har lyst til å lese

Bøker lest i 2017.

Liste over bøker lest i 2017.

• "Adventsdrapene - roman" av Alastair Gunn
  • "The child" av Fiona Barton