Etter Ruth

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Capitana 2020 Innbundet

Alice har alltid vært hjemsøkt av tanken på kvinnene i ektemannens fortid. Det er særlig tanken på én spesiell kvinne som hun ikke kan få ut av hodet. En usedvanlig vakker og karismatisk student som forsvant på mystisk vis rett før avgangseksamen. Ruth.

Nicola Rayner er et av de mest spennende nye navnene i kriminallitteraturen. Hun er journalist og har skrevet for blant annet The Guardian og The Independent. Etter Ruth er hennes debut og høstet strålende kritikker da den kom ut i hjemlandet.

Forlag Capitana

Genre Thrillere

Omtalt sted Storbritannia

En dag Alice sitter på toget, ser hun plutselig Ruth. Det er bare det at Ruth forsvant for mange år siden. Ektefellen hennes George kjente Ruth da de var unge, men han vil ikke si så mye om henne. Alice begynner å grave i saken, og etterhvert finner hun ut at det er mye ektemannen har holdt skjult for henne.

Ok bok, men litt uklar slutt.

Les hele omtalen her

Her er det bare en ting å si: KJEDELIG. Etter 100 sider hadde det fremdeles ikke skjedd stort, det var et utall kvinnestemmer som fortalte sin historie og jeg gikk i surr i alle sammen og når handlingen ikke gikk det spor fremover heller så gadd jeg ikke mer rett og slett.

Et spennende plott.

Jeg likte denne boken. Synes personskildringene var gode. Språket er godt og boken har dybde, men den nådde allikevel ikke helt opp. Jeg hadde nok forventet at den var litt mer spennende, men jeg synes slutten hadde en bra tvist. Alt i alt en helt grei bok til lesere som har sansen for Domestic Noir sjangeren. Den ligner litt på Paula Hawkins Piken på Toget.

Erkjennelsen er som snø som faller; stille og ren.

Jeg får av og til følelsen av at de samme tingene skjer igjen og igjen:at alt er variasjoner av noe som allerede har skjedd, og at livet beveger seg som vann,i strømmer, noen ting trukket vekk fra oss, mens andre kommer tilbake.

Det er et punkt,hun holder opp en finger som hun framfører en monolog på en scene, hvor noe slutter å være en kilde til glede og blir en kilde til smerte.

Det er noe intimt ved å stå så nært og se i samme retning, slik som nå. Som å kjøre eller gå ved siden av hverandre, det er som om man kan si ting til hverandre fordi man ikke trenger å se hverandre inn i øynene.

Domestic Noir er en undersjanger til psykologiske thrillere. Handlingen oppleves ofte gjennom kvinners perspektiv og roller. Den utforsker ofte ekteskapets mørke sider og ulykkelig kjærlighet.
Sjangeren beskriver en tilsynelatende idyll som etter hvert knekker, noe tragisk har skjedd eller kommer til å skje. Kan man stole på sine aller nærmeste? Hvordan vil skygger fra fortiden komme tilbake og forstyrre nåtiden? Kommer det til å skje et mord?

Nedenfor er det eksempler på bøker innenfor sjangeren.

• "Siste gang jeg så deg" av Liv Constantine
  • "Jeg ser deg" av Mari Jungstedt
  • "Løgnene du fortalte" av Harriet Tyce
  • "Offer 55" av James Delargy
  • "Sporhunden Molly" av Colin Butcher
  • "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Til barnets beste - krim" av Line Holm
  • "Familieoppgjøret - roman" av Cynthia D'Aprix Sweeney