Under falkens vinger

av (forfatter) og Dorthe Erichsen (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

Hvilke omstendigheter gjør et menneske til enten et offer eller en overgriper?
Under falkens vinger er en lavmælt psykologisk spenningsroman, der det er de menneskelige og relasjonelle elementene som driver handlingen og gjør den til en berørende leseropplevelse.

Ramona og mannen blir møtt av politiet da de kommer hjem til huset sitt utenfor Skellefteå. De blir blir tatt med uten å få noen forklaring på hvorfor. Men Ramona vet allerede hva de skal. Hun ser det hele for seg i det samme hun setter seg inn i politibilen: En død tenåringsjente i en båt som dupper i vannkanten. En jente ingen kan identifisere. Hvorfor er hun der? Hva har skjedd?
Politiet har ingenting å gå etter, og i desperasjon ber en av etterforskerne om hjelp fra Ramona. Hun har evnen til å oppfatte alle de små tingene som fører til en handling. Hun observerer mer enn de fleste. Det er lett å avskrive evnen hennes, men det skal vise seg at hun ofte har rett.
Under falkens vinger er første del i serien om Ramona Lindh, sosiologen fra Nord-Sverige med en evne som er like deler forbannelse og velsignelse.

«En realistisk kriminalfortelling, men så svimlende vakkert fortalt at den blir noe større: En melankolsk betraktning over menneskelig hjelpeløshet.»
Dagens Nyheter

Anton Marklund er født og vokste opp utenfor Skellefteå, men bor nå i Umeå. Parallelt med jobben med funksjonshemmede debuterte han i 2011 med den kritikerroste romanen Djurvänner. Under falkens vinger er hans første spenningsroman.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Serie Ramona Lindh (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Oj. Du snakker altså. Her gikk jeg fra "Hm, dette var et veldig annerledes språk i en krimroman, skal jeg lese ferdig denne da?" på de første sidene til ikke å klare legge den fra meg og jeg tror jeg hadde pause bare mens jeg spiste middag!

Ramona er sosionom (er det det nye på krimfronten?) og hun ser ting andre ikke ser. En dag blir hun oppsøkt av politiet som vil ha henne med i tilfelle hun kan se noe på et åsted. Men Ramona vet allerede hvor de skal og hva som har skjedd...

• "Iskald død" av Eva Frantz
  • "Når sporene forsvinner" av Elina Backman