Alt er mitt

psykologisk thriller

Kagge 2018 Innbundet

Møt Clara og Haavard, et vellykket ektepar i en arvet villa på Oslo Vest. Han er lege fra en gammel Oslo-familie. Hun er den ambisiøse outsideren fra Vestlandet som har fått toppjobb i Justisdepartementet. Nå rystes Oslo av to drap. Begge ofrene har innvandrerbakgrunn. Konsekvensene i et komplisert flerkulturelt samfunn er uoversiktlige. Etter hvert når saken helt til justisministerens bord, samtidig som den får store konsekvenser for Haavard og Clara og truer familiefreden.

Men dette er bare begynnelsen. "Alt er mitt" er en psykologisk thriller der ingenting er som vi tror. Boken veksler elegant mellom fortid og nåtid, mellom intriger i maktens korridorer og i et moderne samliv, mellom skildringer av Oslo og Vestlandet. En overraskende, velskrevet og medrivende krim, inspirert av bøker som "Flink pike" av Gillian Flynn og "Piken på toget" av Paula Hawkins.

«Spennende spenningsdebut. ... Ruth Lillegraven, kjent for et bredt spekter av skjønnlitterære utgivelser, er åpenbart moden for nye utfordringer. I Alt er mitt glir hun fint og uanstrengt inn i rollen som utspekulert og raffinert spenningsforfatter.» Aftenposten

Forlag Kagge

Genre Thriller

Språk Bokmål Nynorsk

Velskrevet og god, spennende, overraskende. 5 +. (kun noen få litt langdryge partier trekker litt ned..nesten en sekser dette, men jeg gir sjelden 6)

Veldig god og spanande krim! Lillegraven har eit nydeleg språk, her både på nynorsk og bokmål, noko som fell godt saman med synsvinkel og personar i boka. Meir, meir!

• "Blodroser" av Margie Orford
  • "Liket i Slottsparken - kriminalroman" av Gaute Wicksander
  • "En familie om høsten - roman" av Jan Chr. Næss
  • "Når de døde våkner" av Steffen Jacobsen
  • "De glemte" av David Baldacci
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands
  • "En strålende fremtid - roman" av Catherine Cusset